Завідуюча бібліотекою Чернявська Віра Миколаївна презентуЇ матеріали "Із досвіду роботи" Тут книги розумні спокійно живуть У тихій величній світлиці. А двері широкі, відкриті ведуть До знань золотої скарбниці. Герої романів, легенд, повістей У тиші говорять із нами. В книжках-відкриття всіх великих людей, Думки, що хвилюють віками. Ведуть нас в незнане книжки, Розрадять, коли нам нелегко. Для нас зберігають їх довгі роки - Шкільна бібліотека!
Завдання Тельманівської ЗОШ I-III ступенів - дати учнівській молоді глибокі та міцні знання з основ науки, сформувати відповідальне ставлення до набуття знань, стійку потребу до навичок самоосвіти, вміння застосовувати набуті знання в життєтворчій діяльності. Визначальну роль у цьому процесі відіграє книжка. Навчити дитину знань, прищеплювати навички бібліотечно-бібліографічної грамотності, вироблення навичок користування інформацією - провідна мета роботи нашоњ бібліотеки. Висока якість освіти неможливе без високого рівня інформаційної культури, як учнів, так і вчителів. Оновлюється освіта, вводяться нові програми, варіативні посібники, технології навчання. Але головним залишається вміння учнів вчитися, швидко реагувати на зміни, критично мислити, шукати і перероблювати необхідну інформацію. На жаль, питанням інформаційного забезпечення навчально-виховного процесу приділяється, на мій погляд, недостатньо уваги. Частіше всього мова йде тільки про учбову літературу, про підручники, і це важливо, але на цьому не закінчується потреба в навчанні. Потрібна ще художня, науково-пізнавальна література, періодичні видання в широкому асортименті, електронні носії інформації, без яких сучасна школа не можлива. Але, мабуть, ще важніше навчити учнів користуватися інформаційним потенціалом ( навіть таким, який він зараз у школі ), розвивати його індивідуальні здібності, загальну культуру. А хто допоможе вчителю в його педагогічній діяльності?? Все це може зробити і успішно робить шкільна бібліотека, особливо там, де відношення до неї із сторони адміністрації і педколективу не як до технічної, допоміжної. Структури, а як до важливого учасника педагогічного процесу. Так, саме шкільна бібліотека повинна сьогодні стати життєво важливим компонентом освіти і виховання, повинна служити розширення освітнього середовища і не дати учню замкнутися тільки на підручнику і вчителю. Сучасній школі потрібна сучасна бібліотека –інформаційний центр, який матиме носії інформації, як традиційні, так і аудіо і відео матеріальні , електроні видання. Бібліотека , яка включена в учбовий процес і сприймає культурному, освітньому і інформаційному росту як учнів , так і вчителів. Що для цього треба? По-перше зміна відношення до шкільної бібліотеки від органів управління освітою і школою. Пора зрозуміти, що перед тим як відправити якісь нові інформаційно-аналітичні центри, треба задуматись над таким питанням, а чи немає в школі структури, яка могла б виконувати інформаційні задачі освіти. А така структура є, і це - бібліотека. По-друге, проблеми, відтворюватися в усіх нормативних і перспективних актах розвитку освіти. А значить, мова в них повинна йти і про бібліотеки, їх оснащення і діяльність. Поки що в жодному нормативному документі немає навіть спогаду про шкільну бібліотеку. Все це призводить до того, що важливі складові діяльності шкільної бібліотеки-формування фондів і інформатизація не мають нормативної бази і залежать від степені розуміння органів управління і адміністрації школи, ролі і місця цієї структури. А разом з тим, бібліотека дуже потрібна насамперед дітям. Більшість учнів нашої бібліотеки і звертаються до неї з самими різними запитаннями. рім того, діти цінують бібліотеку і як місце неформального спілкування з ровесниками, і, головне, з розумним, начитаним і дружелюбним дорослим, завжди готовим прийти на допомогу. Не одне із питань анкети “Що б ви зробили, як би закрили вашу шкільну бібліотеку?” 90% респондентів(а це учні 5-11х класів) відповіли, що вимагали б від директора Ії відкриття. Діти хочуть бачити бібліотеку сучасною, з хорошим доходом, комп'ютерами, з хорошим приміщенням, в якому можна виконувати успішно не тільки всі завдання, але і поспілкуватися стати учасником різних заходів. Шкільна бібліотека потрібна і вчителям, відсутність необхідної методичної і педагогічної літератури, можливість на сучасному рівні слідкувати за всіма нововведеннями в науці, практиці і досвідом роботи колег в значній мірі знижує, ефективність педагогічної праці рівень вдоволеності роботою. Жодна навіть сама багата бібліотека не зможе замінити вчителю масові фонди, мають потребу вчителі і в грамотній інформаційній підтримці, в професійно організованому довідковому апараті, в періодичних об зорах всього нового , що з’явилося у світі. Все це повинна надати бібліотека. Наша бібліотека працює у багатьох напрямках . Це зокрема: - виховання шанобливого становлення до бібліотек як осередків естетичної, етичної, інтелектуальної культури людства; - забезпечення підручниками із загальноосвітніх предметів; - збагачення учнів оснували бібліографічних знань та навиками користування культури роботи з книгою; - виховання гармонійно розвинутих громадян незалежної України, відданих синів свого народу, гідних спадкоємців найкращих надбань національної культури. В нашій бібліотеці створені умови для виконання цих задач. Фонд б-ки нараховує 16755 тисяч примірників. Із них підручників 9409 тисяч примірників. Але довідково-бібліографічний апарат бібліотеки бажає кращого. Існує окреме приміщення для зберігання підручників. Бібліотека обслуговує 815 читачів, які за рік відвідують бібліотеку 19560 разів. Усі процеси в роботі бібліотечного комплексу виконуються згідно з керівними документами,ведеться чіткий облік літератури, яка надходить до бібліотеки. Загальна кількість записується в сумарні книги,а індивідуальний облік в інвентарні книги..
Важливим напрямком діяльності бібліотеки є пошук нових шляхів комплектування, тому що централізовано бібліотека не поповнюється новою художньою та довідково-бібліографічною літературою.Так, у 2002 р. бібліотека поповнилася літературою на суму 600 гривень. Гроші на придбання літератури були виділені радою старшокласників із власного фонду.
В читальному залі можна ознайомитися з газетами “Освіта України”, “ азковий вечір”, “Шкільний світ” та журналами “Початкова школа”, “Все для вчителя”, “Позакласний час”, “Дивослово” та ін.
Учні 5-6 класів відвідують факультети “Бібліотечно-бібліографічні знання”, де вони знайомлять не тільки теорією, а й мають змогу на практиці використовувати набуті знання.
Велику роль в пропаганді літератури мають виставки, які спрямовані на формування світогляду учнів, розкривають важливі проблеми сучасності, дають змогу слідкувати за подіями. Наприклад, були запропоновані такі:
- Украњна - це наша родина;
-
Українське
народознавство;
-
Любій малечі про
цікаві речі;
-
І оживе добра, слава
України;
-
Земля моя, ім'я
твоє - Донбас та ін.
В своїй роботі я не тільки пропагую літературу, але й вчу як берегти книгу. Протягом багатьох років проходить акція "Живи, книго!" Це не тільки перевірка підручників, визначення рейтингу, а й кропітка роз’яснювальна робота: це й "Книжкова лікарня" в молодшій школі, і девіз учнів "Поверни в бібліотеку відремонтовану книгу", "Книге – вторую жизнь !"
Не проходить без участі бібліотеки жодне шкільне свято (виставки літератури, пошуки сценаріїв ). Вся робота бібліотеки проводиться згідно з планом, складеним спільно з планами класних керівників. Пропагую літературу шляхом оформлення тематичних виставок, книжкових виставок, індивідуальних бесід з учнями, бібліотечних уроків, проведення масових заходів.
Значне місце в роботи бібліотеки по збереженню навчальної книги займає проведення масових заходів. Серед масових форм роботи з виховання дбайливо ставлення до книги є традиційним свято "Прощання з Букварем", яке ми проводимо в грудні, після чого першокласників записуємо до бібліотеки і проводимо для них свято "Посвята в читачі".
Для учнів 5-6 класів проводимо вікторину "Книзі – довге життя", 7 класів – усний журнал "Мандрівка у книжковий світ", 10 класів - літературний вечір "Усім хорошим в мені я зобов’язаний книзі" 2 класів – дитячий ранок "Книжчині іменники".
В школі щорічно проводиться Тиждень дитячої книги, де учні зустрічаються з поетами (С. Носов), письменникам (В. Душка), План проведення тижня додається.
ЌНайбільш дієвим є проведення масових заходів: літературних вечорів, конференцій, літературно – музичних свят. Одним з літературно – музичних свят, було Свято Миколая. За допомогою цього заходу школярі ознайомилися з культурною спадщиною рідного краю: традиціями, звичаями, обрядами . Історичні відомості викликали пізнавальний інтерес. Для цього свята була розроблена книжкова виставка " З народної криниці" на які представлена література з питань народознавства, українських традицій та обрядів. В бібліотеці постійно діє книжкова виставка "З живого джерела". Основними підзаголовками якої є "Мова рідна, слово рідне !", "Шляхами козацької слави", "Щоб наша доля нас не цуралась", "Скарби народної мудрості" та ін. Матеріал цієї виставки присвячений питанню вивчення та уславлення рідної мови ; походженню та історичному шляху і розвитку української держави та культури .
Таким чином, бібліотека, як структурний елемент системи виховання, реалізує різні функції системи виховання : культурологічну, соціалізовану, адаптаційну, нормативну, інтегративну.
>>>на предыдущую страницу>>> >>>на следующую страницу>>> |