Профільне навчання в нашій школі. Здобудки і проблеми. Хромих Світлана Леонідівна, учитель вищої категорії. Виступ на серпневій конференції педагогів району
На сучасному етапі змінилося поняття "досвідчена
людина". За освідченість вже не можна прийняти "суму навченостей" - навченість
володіти комп'ютером, розв'язувати
рівняння, тощо.
Щоб стати освідченою людиною треба навчитись мистецтву жити, тобто оволодіти вмінням і майстерністю у побудові свого життя, що базується на глибокому його знанні, розвиненій самосвідомості, оволодінні технологією програмування, конструювання та здійснення життя, як індивідуального проекту. Проектуючи і здійснюючи свій життєвий шлях, людина набуває статусу творця. Найважливішим моментом процесу життєтворчості є момент вибору професії. Від цього вибору залежить “бути чи не бути” професії – покликанням, індівіду – особистістю. І вже видно, що “вчити всіх і всьому” не раціонально. Формування потреби і здатності до самовизначення відповідно до інтелектуальних можливостей особистості можливе сьогодні завдяки переходу до профільного навчання.
Наша школа є базовою в районі по введенню профільного навчання. Працюємо над цим 2 роки: є позитивні надбання, є і проблеми.
В школі було створено умови щодо впровадження профільного навчання в навчально-виховний процес, а саме:
-враховані освітні потреби і природні нахили школярів за допомогою
анкетування учнів та їхніх батьків;
-підібрано якісний кадровий склад педпрацівників;
-здійснюється навчально-методичне та нормативне забезпечення
навчально-виховного процесу.
Крім цього постійно проводиться моніторинг навчальних досягнень та корегування процесу введення профільного навчання.
Залучення учнів до участі в учнівських олімпіадах показало, що в старших класах перемагають та стають учасниками і лауреатами обласних олімпіад і конкурсів наші вихованці саме з профільних предметів. І вважаємо це за певну результативність нашої праці.
В цьому навчальному році ми вже маємо випуск учнів із профільних класів і з задоволенням відмічаємо той факт, що майже 80 % випускників філологічного та природничого профілів підтвердили правильність свого вибору, зробленого 2 роки тому, вступивши до вищих навчальних закладів відповідного напрямку, причому 90% з них на бюджетну форму навчання.
Опираючись на досягнені результати та враховуючи науково-теоретичну і технічну базу та кадрове забезпечення, ми і в новому навчальному році організовуємо в 10-х класах навчання за тими ж профілями: філологічний, природничий, універсальний.
Зрозуміло, що введення профільного навчання не може відбуватися гладко. Є труднощі і в нас.
Профільне навчання передбачає наявність кабінетів, лабораторій, обладнаних відповідно до специфіки профілю, матеріально-технічного оснащення: технічних засобів навчання, мікробібліотеку за профілем, наявність комплектів нових сучасних задачників, приладів, реактивів, тощо. І якщо з ремонтом кабінетів, приладів, придбанням необхідної літератури допомагають батьки, спонсори, за що окрема їм велика подяка, то придбання сучасних приладів, технічних засобів, що коштують дуже недешево є проблемою. Вселяє надію на покращення цієї ситуації Указ Президента України “Про невідкладні заходи щодо забезпечення, функціонування та розвитку освіти в Україні” саме стосовно забезпечення навчальних закладів засобами навчання з природничо-математичних та технологічних дисциплін. Сподіваємося і на подальшу і, можливо, більш відчутну допомогу громадськості та небайдужих до освіти людей.
Організація профільного навчання потребує кропіткої роботи з батьками і учнями в питаннях вибору профілю та усвідомлення необхідності переходу з одного класного колективу до іншого. Тому гостро встає проблема допрофільної підготовки, яку треба починати, як ми вважаємо, з 7-8 класу. Саме тут потрібен постійний психологічний супровід цієї роботи. На сучасному етапі створення школи нового типу, нової якості шкільної освіти, дуже відчувається відсутність психологічної допомоги учням, вчителям і батькам. Так=, при районному відділі освіти діє психологічна служба, але ті 2-3 спеціаліста не можуть ні практично, ні теоретично дійти до кожного учасника навчально-виховного процесу усих шкіл району. Психолог потрібен в кожній школі, щоб знав дитину з малечку, допоміг у виборі профілю, в майбутньому- професії, а, може, й долі.
Перехід старшокласників у доросле життя передбачає готовність вибрати, освоїти певну професію та успішно працювати в ній. Суспільство чекає від молоді віверених, відповідальних кроків. Але час вибору раніше був обмежений, а вибір треба зробити своєчасно і, бажано, безпомилково. Тому педагогічний колектив нашої школи вважає профільне навчання-велінням часу, і зробить все можливе для кожному учню якісної освіти в потрібному йому напрямку.