Навчальна робота

Новини

Педколектив

Наші досягнення

Методична скарбниця

Козацькі традиції

Гордість школи

Наші випускники

Із історії школи

Шкільна країна

Навчальна робота

Виховна робота

 

                    Про підсумки роботи у 2004-2005 навчальному році та завдання

                            на 2005-2006 навчальний рік щодо підвищення якості

                            навчально – виховного процесу

           Минулий 2004-2005 навчальний рік був роком  продовження перебудови школи, всього навчально – виховного процесу відповідно до вимог Закону  України „Про загальну середню освіту”, Постанови кабінету Міністрів України № 1717 „Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12 –річний термін навчання”, реалізації основних положень Національної доктрини розвитку освіти, створення умов для здобуття якісної освіти як основної ідеї реформування освітньої  галузі.

           Зусилля  педагогічного колективу школи були спрямовані на виконання завдань, визначених у вище названих документах: формування життєво –необхідних орієнтацій, збереження  і зміцнення  морального, фізичного і психічного здоров”я вихованців, формування у учнів бажання і уміння вчитись,  виховання потреби і здатності до навчання упродовж усього життя, різнобічний  розвиток  особистості школярів на основі виявлення їх задатків і здібностей, стимулювання їх  самоосвітньої діяльності, виховання школяра як людини моральної, відповідальної, людини культури з розвиненим естетичним і етичним ставленням до самої себе і навколишнього  світу.

           Над реалізацією цих  завдань наполегливо працювали 62 учителі, 95% із них мають вищу освіту. За наслідками атестації – 38  спеціалістів вищої категорії ( 59%), 15 спеціалістів І категорії ( 25%), 1 спеціаліст ІІ категорії ( 2%), , 8 відповідають кваліфікації „спеціаліст”

( 13%),  з загальної кількості 16 учителів – методистів, 17 „старших  учителів”. Отже, професіональний рівень наших вчителів досить високий. Аналіз  складу педколективу за наслідками педстажу свідчить також  про досить ґрунтовний  досвід наших колег: 38 з них мають педстаж більше 20 років, 21- до 20 років, 3- до 10 років. Середній вік педагогів становить  48-49 років ( ситуацію не коментуємо) ( див. діаграму №1).

            Педагогічний колектив доклав певних зусиль до  забезпечення  рівного  доступу до освіти, 100% охоплення  дітей мікрорайону школи  навчанням. З цією метою максимально використано  індивідуальну форму навчання і екстернат: 9 хворих дітей  навчалися вдома, 1 учениця отримала  загальну середню освіту екстерно. Треба відмітити, що вчителі досить  відповідально  ставилися до цієї важливої справи.

           У зв”язку з  виділенням школі  автобусу у рамках виконання  державної програми „Шкільний автобус” вирішена проблема  підвозу  дітей  із с.Зернове. Сьогодні ми  можемо з впевненістю сказати, що у мікрорайоні школи немає дітей, які  не навчаються. Але вперше за останні 20 років ми маємо  прикрий факт, коли учениця 11 класу не отримала  документ про загальну середню освіту по причині невідвідування школи ( кл. керівник Миник М.А.), більше 30% навчальних занять пропущено окремими учнями 8В, 9В класів ( кл. керівники Назаренко В.М., Боровенська Г.В.). Тут названо  окремих класних керівників, але необхідно визнати відсутність належного дієвого контролю за відвідуванням учнями школи  кожним вчителем і адміністрацією школи. Тому взагалі по школі в середньому кожен учень пропустив 19% уроків,  до речі, вчителями  пропущено 624 навчальні дні ( див. таблицю №8  ),  що звичайно не могло не позначитися на якості навчально – виховного процесу. Акцентуємо вашу увагу на необхідність у 2005-2006 н.р.  налагодження єдиної  загальношкільної системи обліку відвідування учнями уроків, залучення до цього  органів учнівського самоврядування. Необхідно глибоко проаналізувати  обставини, які  призводять  до пропуску уроків учнями. Можливо, ставлення до  навчання залежить від якості викладання, стилю  роботи  вчителя?

             Не можуть  не викликати  у нас  занепокоєнність стрімкі зміни у структурі контингенту учнів школи  за останні  три  навчальні роки. Пропонуємо розглянути діаграму №2 з якої видно, що у порівнянні з 2002-2003 н.р. ( за  2 роки) кількість класів – комплектів зменшилась на 6 класів, а кількість учнів на 116. І уже у 2005-2006 н.р. в школі буде  навчатися 630 учнів у 28 класах. Такі реалії, пов”язані з демографічною  ситуацією в  країні. Причому, за перспективним  плануванням мережі класів, ситуація  зменшення учнівського контингенту у нас  зберігається до 2010 року. Так що кадрова проблема нам не  загрожує, скоріше, навпаки.

             Головною методичною проблемою над якою працював педагогічний колектив, була: формування творчої особистості, стимулювання самоосвітньої діяльності учнів  і учителів; підвищення якості навчально – виховного процесу на основі  моніторингу навчальних досягнень учнів.

             У рамках роботи над єдиною методичною проблемою на засіданнях  методичних об”єднань вчителів 1-4 класів, суспільно – гуманітарного та природничо – математичного циклів були  розглянуті питання  шляхів вдосконалення  моніторингу  навчальних досягнень учнів і взагалі педагогічного  моніторингу,  розвитку  навичок  самоосвіти  школярів, ознайомлені педагоги з інноваційними методами навчання;  активізувалась самоосвітня  діяльність  вчителів щодо вивчення  сучасних підходів до навчання  і виховання школярів, планування  і оформлення  матеріалів роботи з самоосвіти; на  шкільному сайті в Інтернеті  започаткована сторінка „Методична скарбниця”, де  розміщені матеріали    10     наших колег; зростає кількість вчителів, які  оволодівають навичками роботи на комп”ютері і роблять  перші кроки у  використанні  інформаційних  технологій у навчальному процесі;  учителі Кононенко М.І., Черненко Т.П., Прилуцька Н.А., Миргородська Н.А., Фенчук Т.Г., Волкова А.Д., Хромих С.Л. на своїх відкритих уроках  ділилися  з колегами вміннями  застосовувати інноваційні  форми і методи роботи, які  сприяють  активізації  самоосвітньої,  творчої діяльності школярів, здійсненню  особистісного підходу до  дітей, установленню демократичних,  гуманістичних  взаємовідносин.

              Які  результати навчально – виховного процесу  у нас  за минулий навчальний рік?

             Закінчило  2004—2005 н.р. 702 учні, в т.ч. в 1-4 класах -212, 5-9 кл. – 308, 10-11 кл.-182. Атестовано 664 учні 2-11 класів. 93 учні ( 14%) мають досягнення високого рівня, 209 учнів ( 31%) – досягнення достатнього рівня, 331 учень ( 50%) – середнього рівня, 31 учень

( 5%) – початкового рівня .

              Пропонуємо  розглянути діаграму № 3, де подані результати навчальної діяльності школярів за останні три роки.

              Аналіз показників навчальних досягнень у порівнянні з попередніми 2002-2003,2003-2004 н.р.  ( Дивитись діаграму № 3) свідчить про те, що  поступово зменшується кількість учнів, які мають досягнення початкового рівня. Це позитивні показники нашої праці. Але ж  небайдужого вчителя не повинні  задовольняти середні показники, а 50% наших вихованців за підсумками минулого навчального року мають  досягнення середнього рівня і, як бачимо , саме за рахунок  зменшення  кількості  високого і  достатнього рівнів, які є  показниками якості.

               З 11 класів випущено 98 учнів, 7 з них нагороджені золотою і 2 срібною медалями. Їхні екзаменаційні  роботи отримали  високу оцінку обласної комісії по розгляду робіт  претендентів на нагородження  медалями, всі  9  наших медалістів вступили до вищих навчальних закладів,  підтвердивши знання, одержані в школі. Це наші  почесні досягнення, якими ми маємо право гордитися. Із  загальної кількості  випускників –  54 ( 56%) вступили до  вищих навчальних закладів, -21 ( 21%)  до середніх спеціальних навчальних закладів, -15 ( 15%) до ПТУ,  2 працює , 8 - не працевлаштовані. Із 81 випускників 9-х класів 2 одержали свідоцтва з відзнакою. До технікумів  вступили -1 , до різних  ПТУ -8 , 70 - подали заяви до 10 класів, обравши профілі навчання:  філологічний профіль, природничий,  універсальний, тобто всі випускники основної школи  будуть одержувати повну загальну середню освіту, крім  однієї учениці, яка за рішенням обласної  медико-психолого – педагогічної комісії не  може навчатися за станом здоров’я.

               Працюючи над виконанням Національної програми „Діти України”, ми намагалися забезпечити належні умови для навчання всіх дітей мікрорайону школи, а особливо соціально вразливої категорії: тих, що постраждали внаслідок  аварії на ЧАЕС ( їх у нас – 20). Та дітей – сиріт ( таких в школі навчається -2). Для них організовано в школі безкоштовне харчування і  забезпечення  підручниками, цей  контингент учнів було оздоровлено протягом навчального року і в літній період. З причин відсутності коштів неможливо було учнів забезпечити шкільною формою, надати дітям іншу  матеріальну допомогу.

   Усвідомлюючи важливість завдань, які  стоять перед  школою з проблеми формування особистості, розвитку її  здатності до самоосвіти і самореалізації у повсякденному житті, педколектив доклав певних  зусиль до формування творчих здібностей наших

вихованців, до виявлення  і розвитку їх  обдарованості, розкриття їх здібностей і нахилів,  протягом навчального року велась  цілеспрямована  робота  по виконанню  програми „Обдаровані діти”. Щодо цього ми  можемо  з задоволенням констатувати, що за   підсумками районних предметних олімпіад школа займає І місце в районі , набравши  100 балів ( школа, яка  посіла  ІІ місце, має 45 балів).

                 Кількість  учнів, які беруть участь у обласних олімпіадах і конкурсах з року в рік збільшується. Так, у минулому навчальному році наші вихованці були учасниками обласних предметних олімпіад з української мови: Несвіт  Наталя, 11 кл. ( Назаренко В.М.), з англійської мови : Вітченко Анастасія, 11 кл. ( Волосевич І.О.), з фізики: Зуєк Володимир, 8 кл. ( Хромих С.Л.), Волчонкова Лідія, 11 кл., яка отримала  диплом лауреата ( Сидорова Р.С.), з хімії : Зуєк Володимир, 8 кл. ( Федорко К.С.) , з інформатики: Павлів Сергій , 8 кл. ( Фенчук Т.Г.), у конкурсі им.Петра Яцика : Гриценюк Аліна, 8 кл. ( Назаренко В.М.) , Михайлова Анна, 6 кл. ( Кононенко М.І.), це на 4 учасника більше, ніж у 2003-2004 н. р.( всього 11 учасників олімпіад і конкурсів обласного рівня  по району, 8 – із нашої школи).

Крім того, команда учнів нашої школи брала участь у обласній  військово-спортивній  грі „Майбутній воїн” і зайняла  у ній ІІ місце серед сільських шкіл і 5 місце серед шкіл  області ( учитель Івахненко О.М.), команда учнів під керівництвом Чеграхчі С.В. виборола І місце у Всеукраїнському конкурсі „Козацький край” на краще  знання історії українського козацтва.

Переконливо говорять про високу результативність навчальної і позакласної роботи з образотворчого мистецтва щодо розвитку талантів і здібностей вихованців багато численні тематичні, загальні та персональні виставки  малюнків, які стали  традиційними у нашій школі. Завдяки систематичній, цілеспрямованій, високо  професіональній роботі вчительки Несвіт Т.М., її  особистому  таланту та постійному пошуку, вихованці ізостудії „Райдуга”- постійні переможці обласних та всеукраїнських конкурсів. Тільки в минулому навчальному році 13 учнів зайняли призові місця, а 7 стали лауреатами конкурсів різного рівня, в ч.т.  і Міжнародних у Москві і Лівії. Так що прізвища  наших вихованців : Ульянової, Горлова, Карнаухової, Гриценюк, Франкевич, Дейнеки, Кононенко  відомі у Росії, а Черненко І., Сидорової, Чепурної, Ципалєвої, Піщев”ят А. – у  Північній Африці, звідки діти отримали дипломи лауреатів, листи подяки, грамоти. Такі показники свідчать  про  високу  результативність  додаткової індивідуальної роботи, яку  проводить Тетяна Миколаївна  у позакласний час за рахунок  годин  варіативної складової ( 1 година  на тиждень).

Але ми не повинні  задовольнятися   досягненнями наших  вихованців на олімпіадах і конкурсах, тому  що такі знання виявляє незначна кількість учнів, та як правило, це вихованці один і тих педагогів.

Про  здобутки наших  вчителів  свідчить  динаміка змін якості знань з предметів, з  яких протягом  навчального року проводились контрольні  роботи  за завданням районного відділу  освіти і ГУОН, дирекції школи , результати  державної підсумкової атестації з української мови, математики, англійської мови, географії, історії ( 7 класи) спостерігається  просування  навчальних досягнень учнів,

Моніторинг ( початковий – підсумковий) навчальних досягнень учнів  свідчить про  позитивні зміни в якості знань учнів з української мови в 7 класах на 13% ( вчителі Левчук Т.І., Миник М.А., Добаріна В.С.), в 9 класах на 17% ( Кононенко М.І. Шуть В.М., Миник М.А.,), в 11 класах на 15% ( Назаренко В.М., Миник М.А., Добаріна В.С.);   якість знань з математики у 6 кл. збільшилась у порівнянні з минулим  навчальним роком на 24% ( учитель Дудкіна Н.Г.); з алгебри та початків аналізу в 11 кл. -  на 14%, з геометрії  в 11 кл. на 23%  (учителі  Фенчук Т.Г., Карпенко К.П.), одночасно якість знань з алгебри у 9  кл. зменшилась на 4%, з геометрії   на 8% ( учителі Фенчук Т.Г., Павлик М.М., Дудкіна Н.Г.); просування  навчальних  досягнень з історії зі знаком  + 9% спостерігається  лише  в 7-х класах ( Іваннік М.І.), збільшилась кількість учнів, які мають досягнення  початкового рівня на 4% в  9 класах і на 20%  зменшилась кількість  учнів, які мають досягнення високого і достатнього рівнів в 11В, 11Г кл.  (Іваннік М.І., Кіринка Г.В.), якісні знання з історії за результатами контрольних робіт за текстами ГУОН мають 8% учнів   -11В, і 14%  учнів 11Г калсів ( Кіринка Г.В.), 95% и 71% відповідно учні  11А і 11Б класів ( Чернявський С.Ф.). Разом по школі  якість  навчання  з історії  становить 36%, що значно нижче   районного  показника.

Аналіз результатів державної атестації ( див. таблиці №№6,7 )  свідчить про  достатньо якісні  знання випускників, кращі  показники навчальних досягнень з української мови, англійської мови, математики, географії, біології в 9А кл., української мови, географії, біології в 9Б класі, української мови, історії в 11А,11Б класах.

Сьогодні, як  свідчать матеріали  підсумкової серпневої колегії МОН України, яка  пройшла під гаслом  : „Творити освіту нового типу”, наголошується, що якість  освіти стає національним пріоритетом. До того ж , як  знаємо, особливої актуальності  набуває  утвердження  особистісно -  орієнтованої   педагогічної системи, спрямованої на інтереси розвитку  особистості, самодостатньої, підготовленої до свідомої та ефективної діяльності, здатної жити і виживати.

Тому проблема підвищення  якості і результативності процесу навчання і виховання  учнів  повинна  бути  головною для кожного вчителя.

У 2004- 2005 навчальному році  завершився етап переходу початкової школи на новий зміст і структуру навчання, нинішні випускники 4 класу  стануть  першими випускниками 12-го класу.

Враховуючи основну мету освіти, вчителі  початкових класів достатньо уваги приділяли формуванню  мовленнєвих , читацьких, обчислювальних умінь і навичок,  формуванню  бажання і уміння  вчитися, набуття дітьми особистого  досвіду спілкування  і співпраці.

Постійне відслідкування  сформованості навичок читання  учнями 1-4 класів свідчить про  більш ґрунтовне  оволодіння дітьми  умінням  читати: на 7%  збільшилась кількість  учнів, які  перевищують  програмні  вимоги до читання  ( у порівнянні з 2003-2004 н. р.) Кращі  показники з техніки читання у 2А, 3Б, 4А,4В  класах, значно підвищились результати читання   у порівнянні з І семестром у 2-Б класі ( вчителі Чернявська І.Г., Пилипчук  О.Ф., Шесток Н.М., Соломаха О.Г., Вілігуріна І.Д.). За результатами вхідного і вихідного  контролю з української мови і математики в 4-х класах слід  відзначити   підвищення якості навчальних досягнень на 13% з української мови і на 19% з математики у порівнянні з 2003-2004 н.р.

Про досить  ґрунтовну  підготовку  випускників початкової школи  свідчить порівняльний аналіз результатів навчальних досягнень учнів 5-го  класу ( 2004-2005 н..р.) ( кл. керівник Гуржи В.А.) і 4-х класів ( 2003-2004 н. р.) ( кл. керівники Лавшук І.В., Вітченко Н.Г.) ( див. діаграму № 4  )

 Всі пам’ятаємо, що  в складних умовах починали  навчатися п’ятикласники:  з”єднання 2-х , 4-А і 4Б  класів в один,  переведення учнів  4Б  класу з російської мови  навчання на українську. Показники навчальних досягнень учнів у 4-х і 5-му класах в основних навчальних предметів майже співпадають , а з  української мови  і  природознавства у 5 класі навіть вище. Моніторингові дослідження  будуть  продовжені в 6 класі.

Водночас  в роботі  початківців відмічається цілий ряд недоліків: недоліки в веденні  зошитів учнівських щодо  формування навичок  каліграфії і грамотного письма, недоліки  у роботі  над розвитком  зв’язного  усного і писемного  мовлення , відсутність системи у формуванні основних груп ключових  компетентностей.

На кінець навчання у початковій школі  учень має  володіти  не лише  знаннями і уміннями з тих чи інших  предметів,  а комплексом умінь та навичок ( компетенцій), застосовувати їх у життєво необхідних  ситуаціях. Щоб за 4 роки підготувати такого учня, необхідно  працювати  творчо, наполегливо.

Як відомо, в  Концепції  загальної середньої освіти  закладено нові  підходи  до організації освіти в старшій школі. Навчально – виховний процес у ній  організується за профілями. Минулий навчальний рік  для нас був підсумковим у організації  профільного навчання. На практиці ми  з вами переконалися , що це дало  можливість  створити більш  сприятливі умови для  здійснення  особистісного підходу  до учнів,  врахування їхніх інтересів і потреб, для  формування  орієнтації на  той чи інший від майбутньої діяльності. Школа  уже визначилась з власною моделлю профільного навчання.

Звичайно , в  організації  профільного навчання є проблеми : недосконалість матеріально – технічної бази, дефіцит  науково – методичної літератури, не усвідомлення  учнями , батьками та й вчителями  необхідність  переходу  з одного класного колективу до іншого. Але на користь профільного навчання  по –перше, красномовно  свідчить  кінцевий результат, тобто  навчальні  досягнення наших випускників: у порівнянні з 10 класом, першим  роком  навчання  за профілями. З профільним предметів учні 11А, 11Б класів мають  досягнення переважно високого і  достатнього  рівнів. Значно підвищились  навчальні досягнення випускників 11В, 11Г класів.

По – друге, серед переможців районних  та учасників  і лауреатів обласних предметних  олімпіад саме учні з профільних предметів ( Вітченко  - анг. мова. Несвіт – укр..мова, Волчонкова – фізика.) По – третє, майже 40% випускників філологічного та природничого  профілів вступили до вищих  навчальних закладів відповідного напрямку. Про переваги профільного навчання  наголошувалось  на  підсумковій  колегії МОН України, яка  відбулася у серпні 2005 року. Ми впевнені, що більшість  членів  нашого  педагогічного колективу переконані, що профільне  навчання є одним  із шляхів творення  освіти нового Європейського типу.

З метою  вдосконалення  цієї важливої ланки навчального закладу  необхідно  особливу увагу  приділяти  допрофесійній підготовці школярів, починаючи з 7-8 класів, нагальною також є проблема  оновлення  навчально – методичної та  матеріально – технічної бази.

В рамках впровадження в життя  положень  та вимог Закону України „Про мови” в школі  здійснюються  заходи,  спрямовані на розширення  функціювання державної мови, роз’яснення і пропаганду  державної  політики  у напрямку  відродження і подальшого  розвитку  державної  культури і української мови. ( див. діаграму №2 ).

В школі  функціонувало  16 класів з українською мовою  навчання, з загальною кількістю 377 учнів, що складає 52% ( у 2002-2003 н.р.  таких учнів було  27%).

На виконання  Державної  програми  розвитку української мови на 2004-2010 роки  у 2004-2005 н.р. школі  надано статус україномовної, але  за бажанням батьків з першого класу учні будуть  вивчати і російську мову. Звідси,  завдання кожного педагога: сприяти зміцненню  статусу української мови як державної серед вихованців, їхніх  батьків, але перш  за все прагнути до особистого  вдосконалення  навичок  володіння  українською мовою.

Неприпустимо  відмовлятися від викладання  свого предмету в українських класах, а ми ще  маємо такі випадки.

Вирішенню  питання  підвищення якості  освіти  сприяє реалізація Державної  програми інформатизації  шкіл. За минулі  2 навчальні роки помітно зміцніла матеріальна база щодо 

 забезпечення  школи комп’ютерами. У 2004-2005 н. р.  один  комп’ютер припадав на  42 учні  (по Україні : фактично 1  комп’ютер на 75 учнів, за планом  - 1 комп’ютер на 15 учнів).

Навчальні досягнення  учнів з інформатики свідчать про досить високий рівень викладання предмета. ( вчителі Фенчук Т.Г., Свіженко Н.Г., Чеграхчі С.В.).

Випускники нашої школи  досить впевнено почувають себе  при користуванні навчальними  комп’ютерами у вузах, де вони продовжують  навчання, їх  приймають на підприємства, де вони  працюють з комп’ютерами.

При цьому не можна  не виражати стурбованість тим, що  у школі комп’ютери  використовуються  переважно на уроках  інформатики. Вони ще не стали  доступними для кожного  вчителя  засобом  навчання. Умови  в нашій школі  для цього є. Завдання кожного  педагога – спрямувати свої зусилля  на  набуття  умінь та навичок  використання сучасних  ЕОМ у навчальному процесі.

 В сучасних умовах повсюдно у світі особливого значення  набуває  базова  природничо – математична освіта. Саме науки  природничого циклу  формують  науковий світогляд на критичне мислення учнів, які  будуть невдовзі визначати напрями суспільного прогресу країни. Сучасні  технології потребують  ефективного застосування знань з математики, фізики, хімії, біології у різних галузях виробництва. Тому в цьому навчальному році слід особливу увагу  приділити вивченню природничо – математичного циклу, поскільки і в доповіді  міністра освіти на  серпневій колегії МОН  наголошувалось на необхідності поліпшення  природничо – математичної освіти.

Загальновідомо, що  однією з причин, яка спонукала керівництво  країни, МОН  зробити крок до реформування школи є стан здоров’я підростаючого покоління. За даними матеріалів колегії МОН, 85 % дітей та підлітків мають суттєві відхилення у фізичному розвитку та стану здоров”я. Не є винятком наша школа.

Проблемою є стан фізичного здоров”я вихованців. Так,  за даними медичного огляду  2003-2004 н.р. було 62% хворих дітей, за даними  2004-2005 н.р. їх кількість  збільшилась на 16% і становить 78%. Причому динаміка захворюваності ( див.  діаграму № 5 ) свідчить про широкий спектр захворювання дітей;  лор захворювання і хірургічні, порушення зору і  гастроентерологічні, крім того не  знайшли  відображення на діаграмі  кардіологічного – судинні  захворювання ( 69 учнів, майже 10%), ендокринні захворювання ( 31 учень, понад 5%). 2% учнів  за станом здоров’я віднесені за спеціально медичної групи, 27% - до  підготовчої медичної групи. Не можна не помічати поширення таких негативних явищ серед  учнівської  молоді, як  паління ( особливо серед дівчат),  вживання алкоголю.

Це дуже вражаючі дані. Чому  так  відбувається? По – перше, втрата здоров’я пов’язана  з екологічною та економічною ситуацією. А  безпосередньо зі школою пов’язаний цілий ряд проблем, від яких  залежить  здоров’я  учнів: проблема гіподинамії ( шкільний режим суттєво  обмежує природну рухливість дітей), проблема фізичного і розумового перевантаження ( 6-7 уроків на  день, 3-4 години на виконання домашніх завдань), проблема нервових порушень, спровокованих  авторитарним стилем педагогічного управління, стресами, які  переживають діти у зв’язку з  оцінюванням їхніх знань та інше.

Звісно, на стан фізичного здоров’я впливає стан  спортивно – масової роботи в  школі. Фізичною культурою  і спортом зайнято майже 88% школярів, із  загальної кількості учнівського  контингенту – 206 займаються спортом  у ДЮСШ ( майже 30%), а в шкільних секціях і гуртках лише 57 учнів ( 8%). Необхідно докласти зусиль вчителям фізичної культури до масового залучення дітей до занять  спортом у позакласний час.

На сучасному  етапі  лейтмотивом освітньої політики є  збереження здоров’я  молоді та  впровадження здорового способу життя.

Ми впевнені, що наш  педагогічний колектив серйозно вболіває за здоров’я своїх учнів. Тому необхідно  зробити все, щоб школа  стала психічно  комфортною  для учнів; в  навчально – виховному  процесі  повинен бути  реалізований принцип гуманізації; треба  ставити перед учнями реальні вимоги, змінити систему вимог на систему умов і стимулів. Необхідно максимально зменшити фізичне перевантаження школярів навчальними заняттями, не допускати порушення норм щодо характеру і об’єму домашніх завдань; учителям фізичної культури треба  пам’ятати, що  предмет  фізична культура  має на меті, перш за все, збереження  і зміцнення здоров’я учнів, підвищення    рівня  фізичної підготовленості  , формування ціннісних орієнтацій щодо здорового  способу життя.

 Політичні та соціальні  процеси, що відбуваються  в Україні,   спрямовані на  утвердження  демократичних засад розвитку держави, зумовлюють необхідність  відповідних змін у галузі освіти,  складовою якої є виховання.

Успіх виховного процесу залежить від  відносин між  учителем і учнем, які мають  розвиватися на  основі співробітництва і ділового  партнерства.

Учитель і учні  рівноправні суб’єкти навчально – виховного  процесу

Працюючи  над реалізацією концепції виховної роботи школи , педагогічний колектив організовував і проводив з учнівським  колективом  роботу, яка  включає в себе  національну  самосвідомість ,  розвинену духовність,  моральну, художньо – естетичну, екологічну, правову, трудову і фізичну культуру, розвиток індивідуальних  здібностей і таланту.

На достатньому рівні в школі  організована робота  військово – патріотичного  напрямку, яка ведеться  як в дитячо – юнацькому об’єднанні „Козацька родина” ( кер. Івахненко О.М.), так і в  школі взагалі. Серед заходів  цього напрямку слід  відзначити : декадник „Зі  сплаву мертвих і живих писалось ім’я – Перемога”,  постійно діюча операція „Ветеран живе  поруч”, велике шкільне свято  „Солдатський привал( відповідальна Швець Т.Д.), конкурсна програма „Нумо, хлопці”,  участь в районних  заходах присвячених 60-річчю Великої перемоги. Ні один учасник бойових  дій не  залишився без уваги і допомоги наших учнів. Ця робота  активно  проводилась в 10Б кл. ( кл.кер. Швець Я.С.), 6А кл. (  кл кер. Дудкіна Н.Г.), 10А кл. ( кл.кер. Кононенко М.І.), 10В кл. ( кл.кер. Логвиненко Л.К.).

Місячник „Я за  руку зі школою „  ( присвячений 80 річчю школи ) був організований якісно та цікаво. Під час  його проведення в школі відкрито музейну кімнату історії школи , проводилась велика пошукова робота.

Саме через  ці заходи педколектив виховує патріота своєї школи , свого краю і своєї землі.

Значно покращалась  робота екологічного напрямку, яка  покликана  забезпечити молоде покоління  науковими знаннями про  взаємозв’язок природи і суспільства. Ця робота  планується  в рамках  Всеукраїнської експедиції „Моя  земля – земля  моїх  батьків”  (кер.Волкова А.Д. ). Радою експедиції  була організована  висадка шкільного  саду, участь в акціях „Парки – легені міст та сіл”, конкурс плакатів „Природа  - друг людини”, виставка художніх експозицій кімнатних квітів, фестиваль  фотознімків „Себе я бачу в дзеркалі природи” та інші заходи.

Мета напрямку  „Формування  здорового способу життя” – забезпечення  повноцінного  розвитку дітей, охорони  та зміцнення  їх здоров’я, формування  фізичних здібностей  особистості. Педагогічним колективом в 2004-2005 н.р.  систематично  з учнями проводились бесіди про  значення  фізкультури й спорту для  фізичного здоров’я людини ; про роль  здорового способу життя . В школі  організована  баскетбольна  секція ( кер. Мурза А.І.) . Шкільна команда  бере  активну участь  і найчастіше  стає  переможцем  у змаганнях з різних видів спорту районного та обласного рівнів.

Команда  козацького  підрозділу „Козацька родина” ( кер. Івахненко О.М. )  посіла п’яте місце в  обласній воєнно  - спортивній грі „Майбутній воїн” ( м.Ясиновата) та ІІ місце  в Міжнародному етапі цієї гри в м. Ново азовську.

З метою формування в учнів здорового способу  життя , пропаганди медичних знань класними керівниками організовуються  бесіди про шкідливість  алкоголю, тютюну, наркотиків, небезпеку  венеричних захворювань, СНІДу. Були  організовані  зустрічі з лікарями: Охрановою В.М. ( гінеколог), Островською В.Н. ( гол. Спеціаліст ЦРЛ  відділу  профілактичної роботи). Старшокласники школи в грудні місяці  прийняли участь  в шкільному ток  - шоу „Життя собі на втіху”, конкурсі стіннівок  „СНІД – чума віку”. На базі

 8-Б класу ( кл. кер. Черненко Т.П.) в цьому році проходив випробування проект „Школа проти СНІДу”. Ці заняття  і в  майбутньому  навчальному році будуть організовані  для більш ширшої категорії учнів.

Учні 11-х класів залучалися для  участи в тренінгах за програмою „Рівний  - рівному”, яка  вже  протягом  двох років  впроваджується  на базі школи.

В 2004-2005 н.р. активізувалась  краєзнавча робота  в класах. Класними керівниками :Шаульським І.Г.,  Волковою А.Д., Миргородською Л.М., Боровенською Г.В., Горобець Г.І. організовані  подорожі до міст : Донецьк, Маріуполь, заповідник „Хомутовський степ”, музей Донецького  Медичного Університету.

Педколектив  має гарні  результати  своїх методичних  наробок  в художньо – естетичному  вихованні учнів, якому  приділяє належне місце.

Але є ряд  напрямків, роботу з яких треба  підняти  на більш  якісну  ступінь. Серед заходів  превентивного виховання, яке передбачає  попередження злочинів  і злочинності серед неповнолітніх  педколективів на високу  оцінку не заслуговує.

Не звертаючи уваги на те, що  профілактична  превентивна  робота  проводиться в  кожному класі і в школі взагалі, але  результати  свідчать  про інше. В 2003-2004 н.р. ні один учень  не знаходився  на обліку в кримінальній  міліції.

В навчальному році, за який  звітуємо на облік  кримінальної міліції постановлено  5 учнів за споєння злочину ( ст.185 ч.3 КК України) Це учні з 5-7 класів ( кл.кер. Гуржи В.А., Горобець Г.І., Дудкіна Н.Г., Левчук Т.І.). У порівнянні з  2003-2004 н.роком  зросла кількість  учнів, які  знаходяться на внутрішкільному обліку ( 2003-2004 н.р. – 5, 2004 – 2005 н.р. – 9 ). Поповнилась і „група ризику” учнів, яка нараховує 12 чоловік,  схильних до  правопорушень.

Ці факти  говорять про те, що  в новому  навчальному році  одним з  пріоритетних напрямків  діяльності  класоводів  та кл. керівників має бути  превентивне виховання учнів, робота  з родинами, де  склалися  несприятливі умови для  навчання та виховання дітей. 

Самообслуговування учнів  - один з найважливіших  напрямків роботи вчителя , класного керівника. Слід  відзначити, що в нашій школі  воно знаходиться  ще на  недостатньому  рівні,   обмежується лише суботниками та неякісним  прибиранням  в класних  кімнатах.

Чергування  учнів по школі теж потребує перебудови. Виховній частині школи  треба  переглянути всі сторони його  організації і організувати так, щоб  кожен учень  ставився до цієї справи  свідомо, відповідально, з великим  бажанням.

Самоврядування учнів  у школі має низький  рівень. Початок  навчального року  є стартом   роботи органів  самоврядування в класах і школі, але протягом   всього року  систематична   робота цих органів відсутня. Це ще  один  аспект виховної роботи,  на який треба  звернути особливу увагу як  педагогу  - організатору,  так і класним керівникам.

Звертаю увагу класоводів, кл. керівників, заступника директора з виховної роботи, педагога – організатора на те, що  головною метою сучасного виховного процесу є виховання  громадянина України, патріота  своєї країни, готового самовіддано  розбудовувати  її як суверенну, незалежну, демократичну  державу.

В нашій же школі ще  на  недостатньому  рівні ведеться  робота  громадського виховання. В новому  навчальному  році ця робота повинна  стати провідною  робота по громадянському  вихованню учнів.

Важливим напрямком  роботи класних керівників залишається  формування класного колективу, створення  атмосфери творчого пошуку, що сприятиме  виявленню, розвитку, повному розкриттю нахилів, талантів і здібностей кожної дитини.

Особистісно  зорієнтоване виховання,  ідеї гуманізації і демократизації шкільного  життя -  це  стрижневі проблеми перебудови сучасної школи. Розбудовуючи  виховну систему класу, класним керівникам  слід звернути увагу на досягнення психолого – педагогічної науки, на те, що  систему виховної роботи треба  базувати на кращому  вітчизняному та  зарубіжному досвідах.

Гострою  проблемою школи  є проблема  підручника – одного з  головних засобів навчання. Упродовж останніх п’яти років, за  відсутністю  достатнього  фінансування , знизився  рівень  забезпечення учнів  підручниками ( за винятком  початкової школи). На сьогодні учні україномовних класів на 79%, а російськомовних класів на 82% забезпечені  підручниками із шкільного фонду. Але  вселяє надію на покращення ситуації на державному рівні з забезпечення  школи  підручниками і взагалі щодо зміцнення матеріально – технічного  забезпечення  липневий указ Президента  України „Про  невідкладні заходи щодо забезпечення  функціонування та розвитку освіти в Україні”.

Шановні колеги! Останні  освітянські документи :  матеріали серпневої колегії МОН України щодо  забезпечення рівного доступу до  якісної освіти, творення освіти  нового типу, Указ  Президента України -  наголошують на  необхідності утвердження нової парадигми освіти. Одним із  пріоритетів на 2005-2006 навчальний рік визначено європейський рівень якості  і доступності освіти. На відміну від  традиційної освітньої моделі, що базувалася на  пріоритеті простого засвоєння  і відтворення інформації; головною метою навчання у ХХІ столітті стає всебічний  розвиток  особистості як  рівновеликої цінності. Навчання повинне дати  молодій  людині  можливість  підготуватися до життя  в  швидкоплинно  змінюваних умовах і  професійної діяльності, до освіти впродовж життя.

Виходячи з сучасних  вимог, головними завданнями педагогічного колективу на 2005-2006 навчальний рік визначено  слідуючі:

-           підвищення  якості і результативності навчально – виховного процесу;

-                       забезпечення  загального розвитку  особистості,  самостійності у  прийнятті рішень, критичності та культури мислення;

-                       формування  життєво важливих компетенцій :  комунікативних, технологічних,  полікультурних тощо;

-                       подальший розвиток здібностей і  задатків дітей на основі впровадження  інноваційних  технологій;

-                       вдосконалення організації  профільного навчання у школі ІІІ ступеня;

-                       вдосконалення моніторингових досліджень навчально  - виховного процесу;

-                       збереження  і зміцнення  фізичного, морального та  психічного здоров’я школярів;

-                       активізація  самоосвітньої діяльності учасників навчально – виховного процесу;

-                       поліпшення  громадянсько – патріотичного і превентивного  виховання школярів на основі розвитку учнівського самоврядування;

-                       зміцнення  матеріально  - технічної та науково – методичної бази школи.

За висловом  міністра  освіти і науки Ніколаєнка Станіслава, школа вчителем  стоїть.  Він  не тільки ключова постать у сучасних освітніх процесах, а  й  духовний наставник у суспільстві. Така висока місія вчителя у сьогоденні, від нього залежить  не лише якість шкільної освіти, а й рівень духовної культури  народу.

 Пам’ятаймо,  колеги,  про це  високе покликання.


 На головну

 Зміст

 Наверх



Hosted by uCoz
Рейтинг@Mail.ru