Наша школа - це загальноосвітній україномовний навчальний заклад Тельманівської районної ради Донецької області, заснований у 1924 році. Зараз її потужність складає 670 учнів. У 28 класах навчаються 637 учнв, з яких 258 учнів у 11 класах навчаються російською, а 379 учні у 17 класах - українською мовою. Кількість класних кімнат та навчальних кабінетів складає 35, а загальна площа земельної ділянки школи - 4825 кв. м.
Школа надає освітні послуги:
- державний стандарт
освіти;
- профільне навчання
(філологічний, природничо-математичний, технологічний профілі);
- поглиблене вивчення
окремих предметів;
- вивчення новогрецької
мови, основ програмування, основ риторики;
- індивідуальне навчання
хворих дітей;
- заочне навчання та
екстернат;
Мова навчання:
російська(11
класів,
258
учнів)
українська(17
класів, 379
учнів)
Перспективи
розвитку:
- впровадження нових
педагогічних технологій, нових форм і методів навчанні, направлених на
розвиток особистості;
робота школи за напрямком
"Дистанційна освіта";
- продовження впровадження
профільного навчання в старшій школі;
- впровадження навчання за
модульною формою в профільних класах.
впровадження
компетентнісно орієнтованого підходу у навчально-виховний процес.
В школі є 2 комп'ютерних класи
з
загальною кількістю 17 компьютерів.
Методичний супровід
навчально-виховного процесу школи:
Мета: формування соціально
компетентної,
духовно збагаченої, фізично здорової,
творчо мислячої особистості, яка володіє глибокими базовими знаннями з
програми середньої школи і має високий рівень допрофесійної підготовки.
Ця мета досягається за рахунок:
- навчального та соціально-психологічного діагностування учнів;
- інноваційних розвиваючих педагогічних технологій та комп'ютеризації навчального процесу;
- корекції пізнавальних інтересів учнів;
- індивідуалізації та особистісно-орієнтованого навчання;
1.1.1 Укомплектованість школи педагогічними кадрами,
умотивованість їх розстановки.
В 2005-2006 навчальному році в школі працює 52 вчителі та
3 вчителі - сумісникі, всього 55 педагогів.
Середнє навчальне навантаження на вчителя складає
15,78 години, середнє навантаження на вчителя-предметника - 14.8
години.
В розрізі базових предметів ситуація з укомплектованістю
педагогічними кадрами виглядає таким чином:
предмет
кількість вчителів,
що викладають предмет
середнє тижневе навантаження
вчителя
Украњнська мова та література
7
16
Російська мова та
література
4
11
Математика
6
13
Історія та правознавство
3
16
Іноземні мови
6
17
З приведених цифр видно, що школа повністю укомплектована педагогічними кадрами, і навіть з деяких предметів присутня переукомплектованість. Ця ситуація виникла із-за значного скорочення учнів і класів-комплектів за останні 10 років (1995 рік -49 класів, 1098 учнів; 2005 рік – 28 класів, 637 учнів).
При розстановці кадрів адміністрація школи враховує кваліфікацію вчителя, результативність роботи його в попередні роки, рекомендації профспілкового комітету з метою соціального захисту учасників навчально виховного процесу, віковий склад педагогів та досвід їх роботи, результати анкетування батьків та учнів.
Це підтверджується такими цифрами:
 Середнє навантаження вчителя вищої категорії.......... 16 годин
Середнє навантаження вчителя першої категорії........ 15 годин
Середнє навантаження вчителя другої категорії......... 15 годин
Середнє навантаження вчителя спеціаліста................ 15 годин
Середнє навантаження вчителів віком понад 50 років 11 годин
Середнє навантаження вчителів віком 40-50 років.......18 годин
Середнє навантаження вчителів віком 30-40 років...... 20 годин
Середнє навантаження вчителів віком до 30 років...... 20 годин
В 10-11 класах (профільних) із 32 вчителів, що викладають, 15 вчителів - методистів та старших вчителів(47%), 20 вчителів (63%) мають вищу кваліфікаційну категорію. В 5-х класах, що навчаються за новими програмами, викладання ведуть 15 педагогів першої та вищої категорій (83%).
1.1.2 Освітній рівень педагогічних працівників.
Із 55 вчителів, які працюють в школі в 2005-2006 навчальному році, 52 мають вищу освіту (95%), 3 вчителі - середню спеціальну (5%.
Старший учитель.............................14 (25%)
Середній вік педагогів складає 49 років,
в т. числі:
понад 50 років..........17(31%)(31%)
від 40 до 50 років......23(42%)(42%)
від 30 до 40 років......11(20%)
до 30 років................ 4 (7%)
Аналіз складу та освітнього рівня педагогічних
працівників школи дозволяють зробити висновок про можливість проведення
навчально-виховного процесу на достатньо високому рівні.
1.1.3 Організація атестації педагогічних працівників.
Атестація вчителів в школі організована і проводиться згідно з „Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників України”. В школі складено перспективний план атестації педагогічних працівників на 2004-2010 роки, який передбачає проходження атестації вчителями не рідше ніж один раз на п’ять років. Згідно з перспективним планом складається план атестації на кожен навчальний рік. Атестація вчителів організується і проводиться таким чином:
- До 20 вересня поточного року видається наказ по школі
„Про створення атестаційної комісії” у поточному навчальному році.
До 10
жовтня атестаційна комісія приймає:
заяви
від працівників для проведення чергової чи позачергової атестації;
заяви
про відмову від чергової атестації;
подання керівника чи ради навчального закладу про позачергову атестацію
осіб, які знизили свій кваліфікаційний рівень порівняльно з результатами
попередньої атестації.
До 20
жовтня атестаційна комісія розглядає подані
документи, затверджує графік проведення атестації, доводить його під
розпис до відома осіб, які атестуються.
До 20
березня атестаційна комісія завершує вивчення
роботи педпрацівників і оформлює:
1.атестаційні листи у двох примірниках за встановленою формою;
2.копії посвідчень про підвищення кваліфікації педпрацівників, дійсних
протягом 5 років із дня видачі.
До 20
квітня поточного року:
атестаційна комісія розглядає атестаційні листи, проводить підсумкове
засідання і приймає рішення щодо кожного педпрацівника;
протокол засідань атестаційної комісії завіряють підписами голови і
секретаря із обов'язковим зазначенням результатів таємного голосування;
атестаційна комісія порушує клопотання перед атестаційною комісією
вищого рівня про встановлення (підтвердження) педпрацівнику
кваліфікаційної категорії "спеціаліст вищої категорії" та присвоєння
(підтвердження) педагогічного звання;
на
підставі рішення атестаційної комісії у тижневий термін видаєтьс¤ наказ
по школі "Про результати атестації" у поточному навчальному році;
5.видається наказ по установі, підставою для якого є наказ органа
управління освітою щодо кваліфікаційної категорії "спеціаліст вищої
категорії", педагогічних звань для педагогів, які атестуються в навчальному
закладі.
В атестаційний період відповідно з графіком проведення атестації вивчається система роботи вчителя, проводяться співбесіди з вчителями з питань самоосвітньої діяльності, вивчається документація вчителя, його рейтинг серед колег, учнів та батьків. На засіданнях методичних об’єднань заслуховуються творчі звіти вчителів, на засіданнях педагогічної ради дається оцінка їх діяльності . Атестація проводиться в умовах демократичності, відкритості і гласності.
Ні під час атестації, ні по наслідках її ніяких скарг або зауважень від вчителів, що атестуються, ні в які інстанції не поступало. Всі рішення шкільної атестаційної комісії щодо присвоєння або підтвердження кваліфікаційних категорій і звань вчителям школи були підтверджені районною та обласною атестаційними комісіями.
Результати атестації педагогічних працівників за 2003-2005
роки:
Всього атестувалося 29 вчителів
1.1.4. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
З метою забезпечення права педагогічних працівників на підвищення кваліфікації в школі складено перспективний план курсової перепідготовки вчителів на 2005-2010 роки. На його основі на кожен навчальний рік складається план курсової перепідготовки і подається заявка в районний методичний кабінет. Вчителями школи використовуються різні форми післядипломної освіти: очна, заочна, очно-заочна. В поточному навчальному році подано заявку і узгоджено з кабінетом інформатики Донецького ІППО питання навчання 10 вчителів школи за програмою „Intel. Навчання для майбутнього”. Два вчителя школи Чеграхчі С. В. та Фенчук Т.Г навчаються на дистанційних курсах Міністерства освіти за фахом „Інформатика. Адміністратор комп’ютерних мереж”.
Курсова перепідготовка і післядипломна освіта організується таким чином, щоб вона передувала атестації педагогічного працівника. За планом за останні три роки повинні були підвищити кваліфікацію на курсах 35 вчителів, фактично пройшли 31 ( 4 вчителя за станом здоров‘я та сімейними обставинами не змогли пройти вчасно курсову перепідготовку).
1.1.5 . Наявність педагогічних працівників з почесними
педагогічними званнями та нагородами.
В школі працюють вчителі, які нагородженні почесними педагогічними званнями:
„Відмінник освіти України” - 9
„Вчитель –методист”- 12
„Старший учитель” – 14
1.1.6.Наукова, науково-методична, дослідницька робота педагогічних працівників.
Постійно підвищуючи свій професійний рівень, вчителі щколи працюють над покращанням методики викладання предметів, підвищенням якості навчально-виховного процесу. Методичне навчання і самоосвітня діяльність вчителів є однією із проблем, над вирішенням якої працює педагогічний колектив школи.
Методичні рекомендації „Формування каліграфічних навичок письма”, розроблені вчителем початкових класів Шесток Н. М., „ Виховання кваліфікованого читача”, розроблені вчителем російської мови та літератури Черненко Т. П., „Лексична робота на уроках, як засіб розвитку творчих здібностей учнів” - вчителем початкових класів Вітченко Н.Г., впроваджуються на районному та шкільному рівнях.
Вчитель образотворчого мистецтва Несвіт Т. М. розробила авторську програму „Основи дизайну”, яка затверджена районним методичним кабінетом, і за цією програмою викладається курс за вибором „Основи дизайну” в 6-7 класах.
Вчитель біології Шаульський І. Г. веде з учнями дослідницьку роботу „ Вплив несприятливих екологічних факторів на життєздатність, продуктивність та якість продукції шовкопряду”. Результати дослідів оприлюднені на науковій конференції МАН в м. Донецьку.
Кращі методичні наробки вчителів школи з досвіду роботи і їх дослідницьких пошуків розміщені на сайті школи в Інтернеті на сторінці „Методична скарбниця”. Статистика відвідувань сторінки (більше 100 відвідувань за місяць) свідчить про досить високий рівень і актуальність цих матеріалів.
1.1.7. Впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчальний процес. Організація науково - дослідної та експериментальної роботи.
З метою підвищення якості навчально-виховного процесу в школі впроваджуються інноваційні педагогічні технології. Робота по запровадженню нових педагогічних технологій ведеться планомірно та систематично і здійснюється на теоретичному (І етап ) та практичному (ІІ етап) рівнях. На першому етапі цієї роботи педагогічні працівники ознайомлюються с сучасними педагогічними технологіями на загальношкільному рівні ( засідання педагогічної ради), предметних методичних об’єднаннях, інструктивно - методичних нарадах.
Після вивчення теоретичного обґрунтування та прогнозування результатів впровадження нових технологій в навчальний або вихований процеси починається практичне їх застосування За такою схемою в школі були запроваджені і застосовуються вчителями:
-інформаційні комп’ютерні технології на уроках інформатики та математики (вчителі Фенчук Т. Г. , Чеграхчі С. В. ) ;
- інтерактивні методи, форми, прийоми: метод проектів(Волосевич І. О., Швець Я. С., Вітченко Н. Г., Несвіт Т. М., Миргородська Л. М.); навчальні тренінги (Черненко Т. П., Волкова А. Д.,); робота в групах (Лавшук І. В. Хромих С. Л.)
-компетентнісно - орієнтований підхід у навчально - виховний процес. В рамках роботи над реалізацією проекту проведено науково-методичний семінар, розроблені заходи щодо виконання регіональної Програми компетентнісно-орієнтованого підходу, розробляється модель випускника початкової, основної та старшої школи, модель компетентнісно орієнтованої школи.
-моніторингові дослідження якості навчальних досягнень, відслідкування наступності між І та ІІ ступенями школи ( заступник директора з навчально-виховної роботи Луценко Л. В.)
1.1.8.Організація методичної роботи та її результативність.
Методична робота у школі здійснюється згідно з законодавчими, нормативно – правовими документами про школу та Положенням про методичну роботу.
В школі визначена чітка структура методичної роботи, яка складається із взаємопов’язаних та взаємодіючих елементів: методична рада, яка є координатором всієї методичної роботи в школі; педагогічна рада, яка визначає основні напрямки і завдання, конкретні форми роботи педагогічного колективу та приймає рішення з основних питань діяльності школи; шкільні методичні об’єднання; творчі групи вчителів з певних проблем навчально – виховного процесу.
Планування методичної роботи відображено у ІV розділі річного плану школи „ Робота з педагогічними кадрами” і здійснюється на підставі аналізу діяльності педагогічного колективу за попередній навчальний рік.
На початку навчального року в школі видається наказ про організацію методичної роботи, в якому визначається головна методична проблема школи, охоплення всіх педпрацівників різними формами методичного навчання на шкільному, районному та обласному рівнях.
Відповідно до наказу в школі створено чотири методичні об’єднання: вчителів початкових класів, вчителів предметів суспільно – гуманітарного циклу, вчителів природничо – математичного циклу та класних керівників.
Головними завданнями методичних об’єднань є:
- підвищення рівня загальнодидактичної і методичної підготовки педагогів, забезпечення засвоєння і використання найбільш раціональних методів і прийомів навчання і виховання школярів;
- організація обміну досвідом успішної педагогічної діяльності;
- виявлення, пропагування нових підходів до організації навчально – виховного процесу;
- забезпечення постійного засвоєння сучасної педагогічної теорії та практики викладання;
- створення умов для самоосвіти вчителів;
- проведення моніторингових досліджень навчальних досягнень учнів.
Широко впроваджуються нетрадиційні форми проведення засідань методичних об’єднань: круглі столи, семінари – тренінги, методичні аукціони, методичні мости, творчі звіти тощо.
Головною методичною проблемою на 2005-2006 н.р. визначено формування ключових компетентностей особистості школяра, стимулювання самоосвітньої діяльності учнів і учителів; підвищення якості навчально – виховного процесу на основі моніторингу навчальних досягнень школярів.
Така організація роботи методичних об’єднань позитивно впливає на якість навчального процесу та на діяльність педпрацівників.
Так, за результатами моніторингу навчальних досягнень учнів з базових дисциплін спостерігається поступове підвищення якості навчального процесу з української мови, математики в початкових класах, з української мови в 7-9 класах, з математики в 6- 9 класах, фізики в 10-11 класах.
Протягом 2002-2003 – 2004-2005 н.р. 89 школярів стали переможцями районних предметних олімпіад та конкурсів, 17 учнів взяли участь у обласних і Всеукраїнських олімпіадах та інтелектуальних турнірах.
Методичними об’єднаннями узагальнено та оформлено кращі наробки вчителів Шесток Н.М. з проблеми „Формування навичок каліграфічного письма”, Вітченко Н.Г. - „ Лексична робота як засіб творчого розвитку учнів”, Черненко Т.П. – „ Виховання кваліфікованого читача”, Логвиненко Л. К. - „Організація самоосвітньої діяльності школярів на уроках” та інші.
В рамках роботи над методичною проблемою в школі впроваджується компетентнісно орієнтований підхід в навчально – виховний процес, розроблена модель випускника початкової школи та розробляється модель випускника основної та старшої школи як компетентнісної особистості.
Відмічається результативність індивідуальної методичної роботи з молодими вчителями щодо підвищення їх педагогічної майстерності.
1.1.9.Профорієнтаційна робота, спрямована на вибір учнями педагогічної
професії.
Профорієнтаційна робота з учнями – один з головних напрямків виховної роботи, яка спрямована на підготовку учнів до свідомого вибору професії, визначення свого місця у суспільстві.
Робота, спрямована на вибір учнями педагогічної професії, проводиться систематично з учнями всіх класів, але найбільша увага приділяється учням 8-х – 11-х класів. Застосовуються різноманітні форми роботи: зустрічі з викладачами ПТУ, ліцеїв, технікумів, вузів; конкурси творів; захисти проектів майбутньої професії; випуски інформаційних вісників; зустрічі з працівниками міського центру зайнятості; бесіди та лекції з проблем ринкової економіки.
Однією з важливих ланок профорієнтаційної роботи є організація профільного навчання учнів 10- 11-х класів за філологічним, природничим, технологічним профілями.
 З метою популяризації професії педагога, педагогічний колектив планує та проводить ряд заходів, спрямованих на вибір учнями педагогічної професії. До них відносяться:
- щорічне проведення Для дублера, коли учень випробовує себе в ролі вчителя;;
- конкурси творчих робіт „Коли б я був директором школи”, „Якщо я стану вчителем”;
- конкурс – захист власної моделі сучасної школи;
- тематичні вечори „Вчительська доля - висока зоря”;
Як результат роботи по популяризації професії педагога, яка постійно проводиться в школі, за останні 4 навчальних роки 26 випускників школи вибрали професію педагога і навчаються в педагогічних вузах:
2001 – 2002 н.р. - 8 випускників
2002 - 2003 н.р. - 6 випускників
2003 - 2004 н.р. - 7 випускників
22004 - 2005 н.р. - 5 випускників
1.2 Матеріально-технічна та навчально-методична база
1.2.1 Загальний стан будівель та приміщень школи.
Основне приміщення школи збудовано в 1971 році за типовим проектом. У 1979 році до школи було прибудовано будівлю НВК. В цих двох приміщеннях і працює школа зараз. Загальна площа всіх приміщень складає 5054 м2..
У 1997 році стан будівель школи було обстежено спеціалістами Донецького інституту „Промстройпроект.” Стан будівель задовільний. Потребує капітального ремонту західна стіна будівлі. В літній період поточного року проведено капітальний ремонт туалетів, систем водопостачання та каналізації, поточний ремонт усіх класних кімнат та навчальних кабінетів.
За результатами обстеження школи комісією райдержадміністрації в серпні та актом районної санітарно-епідеміологічної станції технічний та санітарно-гігієнічний стан будівель та приміщень школи відповідає державним санітарним правилам та нормам. Визнані такими, що відповідають державним санітарним нормам та правилам, видані акти на експлуатацію кабінетів хімії, фізики, інформатики, майстерень з технічної та обслуговуючої праці, спортивного залу школи.
Кабінет інформатики обстежено обласною санітарно-епідеміологічною станцією. За результатами обстеження кабінет визнано таким, що відповідає державним санітарним нормам, і видано дозвіл на його експлуатацію.
1.2.2 Зовнішня естетична культура школи.
Загальна площа земельної ділянки школи складає 4825 кв. м. На цій території розташовані основне приміщення школи, надвірний туалет, підсобні приміщення. Територія школи огороджена, зелена зона складає 20% території. Під’їзні путі та прилягаючі до школи території заасфальтовані. Значну частину території школи займає спортивний майданчик. В 2004 році побудовано майданчик для міні-футболу з штучним покриттям, який значно покращив загальний естетичний вигляд фізкультурно-спортивного комплексу школи.
В 2004 році після 20-ти річної перерви, викликаною нестачею коштів та відсутністю спеціальної техніки, пофарбовані з зовнішньої сторони віконні пройми, що теж значно поліпшило зовнішній вигляд школи.
Зважаючи на те, що традиційно дуже добре вирощуються квіти і декоративні насадження на клумбах біля школи, можна зробити висновок , що зовнішній стан шкільних будівель та пришкільної території виглядає естетично привабливим.
1.2.3 Дотримання техніки безпеки, охорони праці.
Робота з охорони праці та техніки безпеки в школі проводиться на основі Законів України „Про освіту”, „Про охорону праці”, наказу Міністерства освіти та науки №563 від 01.08.01 „Про організацію роботи з охорони праці в установах і закладах освіти”, іншими галузевими нормами та інструкціями. Управління системою роботи з охорони праці та безпекою життєдіяльності в школі проводиться за такою схемою: