Hosted by uCoz

Рейтинг@Mail.ru

Hosted by uCoz
Новини

Педколектив

Наші досягнення

Методична скарбниця

Козацькі традиції

Гордість школи

Наші випускники

Із історії школи

Шкільна країна

Навчальна робота

Тельманівський НВК

вчитель-методист Волосевич Ірина Олегівна

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

ПРИ НАВЧАННІ ЧИТАННЮ

(з досвіду роботи)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЕРЕДТЕКСТОВИЙ ЕТАП

 

 

 

     Незалежно від типу читання, перед початком потрібно провести ряд підготовчих вправ, метою яких є по­дати текст учням, ознайомити їх з новою лексикою та новими грама­тичними структурами.

 

1.     Учням пропонується розповісти про їх особистий досвід, пов'я­заний з темою тексту.

2.     Учням пропонується висловити особистий погляд на тему, мож­лива коротка дискусія.

3.     Учням пропонується описати малюнок, на якому зображені елементи тексту.

4.     Учням пропонується представи­ти сцену або людину з тексту.

5.     Учням пропонується перед чи­танням відповісти на декілька запитань.

6.     Учням пропонується перед чи­танням тексту про місто, країну або острів попрацювати з кар­тою, виявити, де знаходиться певне географічне місце.

7.     Учням пропонується надати ін­формацію, використовуючи ма­люнки.

8.     Учням пропонується за схемою, яка складається з ключових слів, здогадатися про зміст тексту та дати йому назву.

9.     Учням пропонується прочитати текст до вказаного місця та при­пустити, Чим він закінчиться.

10.Учням пропонується визначити, за якими словами поданих назв можна встановити, про що йдеться...

 

Обов'язковими видами роботи на передтекстовому етапі є введення та актуалізація нової лексики.

 

1.    Робота з дефініцією нових слів:

а)   учням  пропонується дефініція нових слів;

б)   учням пропонується з'єднати слова з відповідною дефініцією;

в)   учням однієї групи пропонуються дефініції, учням іншої — слова,

           для яких потрібно знайти необхідну дефініцію.

 

2.     Кроссворд.

 

3.     Mime game.

 

4. На   початковому   етапі   учням пропонуються ігри з м’ячем для       активізації лексики.

 

5.     Учням пропонується з кожної групи слів виписати ті слова, як відрізняються від інших за пев­ними ознаками.

 

 

ТЕКСТОВИЙ ЕТАП

 

 

    Перед тим як учні будуть детальне вивчати текст, важливо проглянути його для отримання загальної ін формації, для того щоб узагалі дізнатися про зміст тексту.

 

1.    Учням пропонується проглянути текст та знайти певну інфор­мацію або відповіді на деякі за питання.

2.    Учням пропонується прочитати текст і використати отриману інформацію для того, щоб заповнити схему, таблицю або малюнок.

3.    Учням пропонується виправити помилки в тексті.

4.    Учням пропонується прочитати текст та відобразити прочитане в малюнках.

5.    Учням пропонується співвід­нести частини тексту з малюн­ками або з іншими текстами.

6.  Учням пропонується прочитати переплутані частини тексту та розставити речення або абзаци за порядком.

7.  Учням пропонується прочитати текст та розподілити його за
змістом на частини та підібрати назву до кожної з них.

8.  Учням пропонується прочитати та виділити основні теми опові­дання.

9.  Учням пропонується прочитати два тексти за однією темою та виявити, що в них спільного та чим вони відрізняються один від одного.

10. Учням пропонується прочитати текст та знайти в кожній частині
по одному реченню, яке передає основну ідею цієї частини.

11. Учням пропонується прочитати всі дієслова які передають дина­міку оповідання.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

ПІСЛЯТЕКСТОВИЙ ЕТАП

 

 

     Цей етап уміщує в собі вправи на перевірку розуміння змісту тексту,

на розвиток уміння висловлюватися про прочитане.

 

1. Учням пропонується, спираю­чись на зміст прочитаного текс­ту, закінчити речення, викорис­товуючи варіантні які пропону­ються.

2. Учням пропонується розташувати речення в тій послідов­ності, в якій вони подані в тексті.

3.    Учням пропонується вибрати вірну відповідь з декількох да­них.

4.    Учням пропонується, викорис­товуючи інформацію з тексту, заповнити таблицю, схему.

5.    Учням пропонується виписати з тексту прикметники, які ха­рактеризують події та героїв,  додати свої при­кметники.

6.    Учням пропонується висловити своє ставлення до прочитаного, спираючись на таблицю, схему, слова.

7.    Учням пропонується на при­кладі даного тексту описати ост­рів, школу, свої канікули.

8.    Учням пропонується знайти в тексті слова, які об'єднують різні частини тексту.

9.    Учням пропонується працювати в парах. Першому учню пропо­нується читати перший текст, іншому — другий, потім з допомогою питань їм пропонується отримати інформацію про текст  свого сусіда.
10. Учням  пропонується драмати­зувати прочитане.

 

 

      Післятекстові вправи, які спрямовані на розвиток навичок монологічного та діалогічного мовлення, повинні проходити в парах або групах. Учні обговорюють проблеми в групах або парах та приходять до загальної думки. Ці види роботи сприяють тому, що учні відчувають себе більш упевненими та вільними, з більшим бажанням висловлюють свої думки.

 

 

Фрагмент уроку в 9 класі

 

Тема уроку:     Оскар Уайльд. Кентервільський привід

                          (level A2 – pre-intermidiate)

Задача уроку: формування навичок читання з повним розумінням тексту;

                         розвиток навичок говоріння на базі прочитаного.

 

 

 

1.    Предтекстовий етап

 

1.1   Аудіювання текста про автора оповідання

Listen to the text and then say if the written on the blackboard sentences are true or false. Give your reasons.

        

Oscar Wilde

 

O.Wilde is a famous English writer, poet and playwright. He was born in 1856 in Ireland, the capital, Dublin, in an old aristocratic family His mother came of a rich Irish family and his father was a well-known dentist. Firstly he studied at the Trinity college, England. He enjoyed art and was sure that beauty was the symbol of life. O.Wilde got higher education at Oxford university. He was fond of philosophy. He changed some professions, he tried himself as journalist as a lecturer. He made a tour around the USA. Wilde was a bright master of both novels and poetry, drama and fairy-tales. In his works the writer showed all sides of human life and the way he did it was unusual. He proclaimed “Only beauty. No work, no love, just beauty”.

He was famous for his special Irish sense of humour.

In 1888 he published his book “Happy Prince and Other Tales.” In 1891 his novel “The Picture of Dorian Grey” brought him fame and universal acclaim. But then he was imprisoned for 2 years and had to leave England.

He lived only to 44 and died in Paris in 1900.

 

 

-         O. Wilde is a famous English writer.

-         He was born in Belfast, the capital of Northern Ireland.

-         His father was a dentist and his mother was a daughter of a farmer.

-         Firstly he studied at the Trinity college.

-         O.Wilde got higher education at Cambridge  university.

-         He was fond of philosophy.

-         He changed a lot of professions.

-         In his novels he proclaimed “Only work, nothing more than work”.

-         He was imprisoned for 5 years.

 

 

 

 

2.    Текстовий етап

 

Before you start

 

І .Look at these words. Find the things in the pictures. Use the mini-dictionary to help you.

 

blood, chains, corridor, ghost, jewellery, library,  servant, skeleton

 

 

ІІ.  Look at the pictures and title. What do you think the story is about? Choose one of the following.

 

1.       A ghost killed a woman in the library of an old house.  

2.       A ghost tried to frighten people in an old house

3.       A man frightened a woman and took her jewellery.

 

Now read the first paragraph and check your answer

 

 

ІІІ. Read and listen to the story. Are these sentences true (T) or false (F)?

 

1.       Mr Otis did not believe in ghosts,

2.      Every morning blood appeared in the corridors.

3.      The twins were afraid of the ghost.

4.      The ghost wanted to die.

5.      The ghost died in the garden.

 

 

ІV. Match the people (1-6) with what they said (a-f).

 

1.Lady Cantervillft,                          a)      We don't believe in ghosts.

2.      Mrs Otis                                  b)    I think you can help me.

3.      The servant                             c)       Do you think we can sell our

4.      Mr Otis                                              house?

5.      The ghost                                  d)   Every day I clean it, but it

6.      Virginia                                              always comes back.

                                                          e)      You look sad today.

                                                              f) Be quiet! I was asleep!

 

 

 

 

 

V. Match these opposite adjectives from the story.

 

1.    sad

2.  old

3.   big

4.   noisy

5.    calm

6.   normal

                                                   a)  modern

b)      strange

                                       c) quiet

                                              d)  happy

e)       small

                                              f) angry

 

 

The Canterville Ghost by Oscar Wilde

 

      Lord and Lady Canterville lived in a big, beautiful old house. But there was one problem. A ghost walked around the louse at night and tried to frighten people.
Mysterious noises came from the corridors and every morning there was blood on the library floor. The Cantervilles decided to sell their house-but who wanted to buy a hrouse with a ghost

 

      The Otis family did. They were Americans. 'We come from a modern country said Mr,Otis to Lord Canterville. 'Yes, we're a normal family. We don't believe in ghost’, added Mrs Otis.  And so the Otis family bought the house and, moved in. Mr and Mrs Otis  hadfour childrer. Their son, Washington, their teenage daughter Virginia, and young twin boys.

 

     When the family arrived at Canterville they saw blood on the floor in the library. An old woman, the servant in the house, told them about the ghost. 'It is the ghost of Sir Simon de Canterville. He killed his wife in the library in 1575. He died in 1584 and now his ghost visits the house and terrible things happen. You can't clean the blood off the floor.' The family did not believe her, 'but every morning the blood appeared again.

 

     One night, at 12 o'clock, Mr Otis heard a terrible noise. He opened the door and saw the ghost - an old man with old clothes and with noisy chains. Mr Otis wasn't afraid, he was angry. 'Can you stop making that noise?' he said. The twin boys laughed at the ghost. The ghost was very angry because the family were not afraid of him! He appeared again and again, always at 12 o'clock, but the family were not afraid of him and the twins played tricks on him!

 

     The ghost stopped going out at night and stopped putting the blood on the floor of the library. The house became very quiet. One day, the ghost was in his room. The door was open and Virginia went in. The ghost was very calm and sad. 'I did a

 

terrible thing when I was alive,' said the ghost. 'And now I can't sleep and I can't die. But there is a prophecy - in the library there is strange writing on the window, and it says that one day a young girl can help me to die.' Virginia took the ghost's hand. 'I am not afraid/ she said, and she asked the Angel of Death to help the ghost of Simon de Canterville.

 

     That evening, Virginia did not come down for dinner. Mr Otis looked for her. She was not in her room. She was not in the garden. Mr and Mrs Otis were very worried. Then, at 12 o'clock, there was a terrible noise.Virginia appeared. She had a small box with jewellery in it. She told her family about the ghost and showed them his room. In the room there was a skeleton. 'He gave me this jewellery before he died. Now the ghost is happy,' said Virginia. 'Now he can sleep '

 

 

3.    Післятекстовий етап

 

      -    Describe the main characters of the story. What kinds of people are they, in   your opinion?

-         Divide the story into logical parts and head each of them

-         Try to finish the story.


 Зміст

 Наверх

Hosted by uCoz