Навчальна робота
 
 

Новини

Педколектив

Наші досягнення

Методична скарбниця

Козацькі традиції

Гордість школи

Наші випускники

Із історії школи

Шкільна країна

Навчальна робота

Виховна робота

1

 

                    Про підсумки роботи у 2005-2006 навчальному році та завдання

                            на 2006-2007 навчальний рік щодо підвищення якості

                                               навчально – виховного процесу

 

             У минулому  2005-2006 навчальному  році  педагогічний колектив школи    продовжував  працювати над проблемами  перебудови школи, всього навчально – виховного процесу відповідно до вимог Закону  України „Про загальну середню освіту”, Постанови кабінету Міністрів України № 1717 „Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12 –річний термін навчання”, реалізації основних положень Національної доктрини розвитку освіти, створення умов для здобуття якісної освіти як основної ідеї реформування освітньої  галузі.

           Зусилля  педагогічного колективу школи були спрямовані на виконання завдань, визначених у вище названих документах: формування життєво – необхідних орієнтацій, збереження  і зміцнення  морального, фізичного і психічного здоров’я вихованців, формування у учнів бажання і уміння вчитись,  виховання потреби і здатності до навчання упродовж усього життя, різнобічний  розвиток  особистості школярів на основі виявлення їх задатків і здібностей, стимулювання їх  самоосвітньої діяльності, виховання школяра як людини моральної, відповідальної, людини культури з розвиненим естетичним і етичним ставленням до самої себе і навколишнього  світу.

           Над реалізацією цих  завдань наполегливо працювали 56 учителів, 93% із них мають вищу освіту. За наслідками атестації – 35  спеціалістів вищої категорії ( 62%), 12 спеціалістів І категорії ( 21%), 3 спеціалісти  ІІ категорії ( 5%),  6 відповідають кваліфікації „спеціаліст”

( 11%),  з загальної кількості 13 учителів – методистів, 13 „старших  учителів”. Отже, професіональний рівень наших вчителів досить високий. Аналіз  складу педколективу за наслідками педстажу свідчить також  про досить ґрунтовний  досвід наших колег: 38 з них мають педстаж більше 20 років, 21- до 20 років, 3- до 10 років. Середній вік педагогів становить  48-49 років.

 

            Педагогічний колектив доклав певних зусиль до  забезпечення  рівного  доступу до освіти, 100% охоплення  дітей мікрорайону школи  навчанням. З цією метою максимально використано  індивідуальну форму навчання і екстернат: 7 хворих дітей  навчалися вдома, 1 учень отримав  загальну середню освіту екстерно. Треба відмітити, що вчителі досить  відповідально  ставилися до цієї важливої справи.

           У зв”язку з  виділенням школі  автобусу у рамках виконання  державної програми „Шкільний автобус” вирішена проблема  підвозу  дітей  із с.Зернове. Сьогодні ми  можемо з

 

                                                                                                                                                         2.

впевненістю сказати, що у мікрорайоні школи немає дітей, які  не навчаються. Але  на жаль,  ми так  і не  подолали негативні явища  багаточисленних  пропусків уроків  окремими  учнями:                                                                                                                                                         

більше 30% навчальних занять  пропущено  окремими учнями 8В, 9В, 10А, 9А  класів ( кл. керівники Левчук Т.І., Назаренко В.М., Фенчук Т.Г., Іваннік М.І. ). Тут названо  окремих класних керівників, але необхідно визнати відсутність належного дієвого контролю за відвідуванням учнями школи  кожним вчителем і адміністрацією школи. Тому взагалі по школі в середньому кожен учень пропустив 19% уроків,  що звичайно не могло не позначитися на якості навчально – виховного процесу. Акцентуємо вашу увагу на необхідність у 2006-2007 н.р.  налагодження єдиної  загальношкільної системи обліку відвідування учнями уроків, залучення до цього  органів учнівського самоврядування. Необхідно глибоко проаналізувати  обставини, які  призводять  до пропуску уроків учнями. Можливо, ставлення до  навчання залежить від якості викладання, стилю  роботи  вчителя?

 

             Не можуть  не викликати  у нас  занепокоєність стрімкі зміни у структурі контингенту учнів школи  за останні  три  навчальні роки. Пропонуємо розглянути діаграму №2 з якої видно, що у порівнянні з 2003-2004 н.р. ( за  3 роки) кількість класів – комплектів зменшилась на 6 класів, а кількість учнів на 128. І уже у 2006-2007 н.р. в школі буде  навчатися близько  580 учнів у 27 класах. Такі реалії, пов’язані з демографічною  ситуацією в  країні. Причому, за перспективним  плануванням мережі класів, ситуація  зменшення учнівського контингенту у нас  зберігається до 2010 року. Так що кадрова проблема нам не  загрожує, скоріше, навпаки.

 

             Головною методичною проблемою над якою працював педагогічний колектив, була: формування  ключових компетентностей особистості школяра, стимулювання самоосвітньої діяльності учнів  і учителів; підвищення якості навчально – виховного процесу на основі  моніторингу навчальних досягнень учнів.

             У рамках роботи над єдиною методичною проблемою на науково- методичних семінарах, на  засіданнях  методичних об’єднань вчителів 1-4 класів, суспільно – гуманітарного та природничо – математичного циклів були  розглянуті питання  запровадження  компетентнісного підходу  в навчально – виховний процес,   шляхів вдосконалення  моніторингу  навчальних досягнень учнів і взагалі педагогічного  моніторингу,  розвитку  навичок  самоосвіти  школярів, ознайомлені педагоги з інноваційними методами навчання;  активізувалась самоосвітня  діяльність  вчителів щодо вивчення  сучасних підходів до навчання  і виховання школярів, планування  і оформлення  матеріалів роботи з самоосвіти; на  шкільному сайті в Інтернеті  започаткована сторінка „Методична скарбниця”, де  розміщені матеріали    19     наших колег; зростає кількість вчителів, які  оволодівають

 

                                                                                                                                                           3.

навичками роботи на комп’ютері і роблять  перші кроки у  використанні  інформаційних  технологій у навчальному процесі.

Методична робота, яка проводилась  в школі, позитивно вплинула на  якість навчального  процесу та на  діяльність  педпрацівників.                                                                                                                                             

Так,  за результатами моніторингу навчальних досягнень  спостерігається поступове  підвищення  якості  навчального  процесу з  української мови, математики в початкових класах ( Гаранжа Н.С., Прилуцька Н.А., Васильєва Г.Ф.), з української мови в 7-9 класах ( Кононенко М.І., Левчук Т.І., Назаренко В.М., Гуржі В.А.),  математики в 6-9 класах ( Дудкіна Н.Г., Логвиненко Л.К., Павлик  М.М.), фізики в 10-11  кл. ( Хромих С.Л.), біології , хімії в природничих  профільних класах ( Федорко К.С.).

Протягом  минулого навчального  року 20 школярів стали  переможцями районних олімпіад з історії ( 8,9,10,11 класи), біології ( 9 кл.), трудового навчання ( 8, 11 кл.), української мови ( 7, 9, 11 кл.), російської мови ( (.11 кл.), математики ( 6, 7, 8, 9 кл.), хімії ( 9 кл.), фізики

( 7, 9, 11 кл.), 7 з них були  запрошені  до участі в обласних олімпіадах.

               Але необхідно звернути увагу на  недостатню індивідуальну методичну  роботу з   малодосвідченими вчителями щодо підвищення  їх  педагогічної  майстерності.

 

              Які  результати навчально – виховного процесу  у нас  за минулий навчальний рік?

             Закінчило  2005—2006 н.р. 636 учнів, в т.ч. в 1-4 класах -189, 5-9 кл. – 292, 10-11 кл.-155. Атестовано 597 учнів 2-11 класів. 89 учні ( 15%) мають досягнення високого рівня, 201 учень  ( 34%) – досягнення достатнього рівня, 270  учнів ( 45%) – середнього рівня,  37 учнів

( 6%) – початкового рівня .

              Пропонуємо  розглянути діаграму № 3, де подані результати навчальної діяльності школярів за останні три роки.

              Аналіз показників навчальних досягнень у порівнянні з попередніми 2004 -2005 н.р. 

( Дивитись діаграму № 3) свідчить про те, що  незначно збільшилась  ( на 1 %) кількість учнів, які мають досягнення початкового рівня.  Зменшилась кількість учнів, які мають досягнення  середнього рівня саме за рахунок збільшення  кількості  учнів, які мають досягення високого  і достатнього рівня, це  позитивні  показники нашої праці.

               З 11 класів випущено 82 учнів, 5 з них нагороджені золотою і 4 срібною медалями.  Обласною комісією  по розгляду робіт  претендентів на нагородження  медалями, підтверджено оцінки, виставлені за роботи шкільною  комісією, всі  9  наших медалістів вступили до вищих навчальних закладів,  підтвердивши знання, одержані в школі. Але недоліком в роботі педколективу з  інтелектуально обдарованою  молоддю є той факт, що лише 33% випускників – медалістів  брали участь  у олімпіадах і конкурсах різних рівнів. На

 

                                                                                                                                                         4.

недопущення  в майбутньому таких випадків наголошувалося на обласній регіональній  конференції, присвяченій  початку  2006-2007 н.р.

 Із  загальної кількості  випускників –  48 ( 58%) вступили до  вищих навчальних закладів, -23 ( 28%)  до середніх спеціальних навчальних закладів, -10 ( 12%) до ПТУ,   1 - не працевлаштований. Із  64 випускників 9-х класів 4 одержали свідоцтва з відзнакою. До технікумів  вступили-  1 , до різних  ПТУ- 1 ,   61  подали заяви до 10 класів, обравши профілі                                                                                                                                              

навчання:  філологічний , природничий,  технологічний, тобто всі випускники основної школи  будуть одержувати повну загальну середню освіту.

 

 

               Працюючи над виконанням Національної програми „Діти України”, ми намагалися забезпечити належні умови для навчання всіх дітей мікрорайону школи, а особливо соціально вразливої категорії: тих, що постраждали внаслідок  аварії на ЧАЕС ( їх у нас – 19) та дітей з  сімей  вразливої категорії ( таких в школі навчається - 8). Їм була надана гуманітарна допомога  у плані забезпечення  одягом, канцтоварами,  цей  контингент учнів було оздоровлено протягом навчального року і в літній період. З причин відсутності коштів неможливо було учнів забезпечити шкільною формою, надати дітям іншу  матеріальну допомогу.                                                                                                                                                           

   Усвідомлюючи важливість завдань, які  стоять перед  школою з проблеми формування особистості, розвитку її  здатності до самоосвіти і самореалізації у повсякденному житті, педколектив доклав певних  зусиль до формування творчих здібностей наших  вихованців, до виявлення  і розвитку їх  обдарованості, розкриття їх здібностей і нахилів,  протягом навчального року велась  цілеспрямована  робота  по виконанню  програми „Обдаровані діти”. Щодо цього ми  можемо  з задоволенням констатувати, що за   підсумками районних предметних олімпіад школа займає І місце в районі.               

      Кількість  учнів, які взяли  участь у обласних олімпіадах і конкурсах  залишилась незмінною у порівнянні з попереднім навчальним роком; 7 учнів були  запрошені до участі в обласних олімпіадах і конкурсах: Дудкіна Ольга, 9А кл. з англійської мови  ( Волосевич І.О.), Сидорова Тетяна , 9Б кл. – трудового навчання ( Солодовник С.К.), які не зайняли призових  місць, але й не були  серед останніх;  учасником олімпіади з історії був Зуєк Володимир, 9Б кл. ( Іваннік М.І.) , конкурсу ім.. Петра  Яцика – Коваль  Вікторія, 4А кл. ( Гаранжа Н.С.),Михайлова Ганна, 7А кл. ( Шуть В.М.); були запрошені до участі в олімпіаді з математики Єрмолаєв Олександр, 7А кл., Пилипенко Галина, 8А кл, ( вчителі Дудкіна Н.Г., Павлик М.М.).

Крім того, команда учнів нашої школи брала участь у обласній  військово-спортивній  грі „Майбутній воїн” і зайняла  у ній ІІ місце серед сільських шкіл  ( учитель Івахненко О.М.), учні Ісагулов Микита, 11А кл., Волков Сергій, 7А кл. вибороли І місце у  обласному 

                                                                                                                                        5.

інтелектуальному  Інтернет – турнірі під  керівництвом  вчителів Чеграхчі С.В. і Фенчук Т.Г.          Переконливо говорять про високу результативність навчальної і позакласної роботи з образотворчого мистецтва щодо розвитку талантів і здібностей вихованців багато численні тематичні, загальні та персональні виставки  малюнків, які стали  традиційними у нашій школі. Завдяки систематичній, цілеспрямованій, високо  професіональній роботі вчительки Несвіт Т.М., її  особистому  таланту та постійному пошуку, вихованці ізостудії „Райдуга”- постійні переможці обласних та всеукраїнських конкурсів. Тільки в минулому навчальному році 28 учнів зайняли призові місця в районних та обласних конкурсах та  стали  лауреатами конкурсів різного рівня.                                                                                                                                                           

  Але ми не повинні  задовольнятися   досягненнями наших  вихованців на олімпіадах і конкурсах, тому  що такі знання виявляє незначна кількість учнів, та як правило, це вихованці одних і тих педагогів.

 

Про  здобутки наших  вчителів  свідчить  динаміка змін якості знань з предметів, з  яких протягом  навчального року проводились контрольні  роботи  за завданням районного відділу  освіти і ГУОН, дирекції школи , результати  державної підсумкової атестації з української мови, математики, англійської мови, географії, історії ( 7 класи).

Моніторинг ( початковий – підсумковий) навчальних досягнень учнів  свідчить про  позитивні зміни в якості знань учнів з української мови в 9 класах на 2% ( вчителі Кононенко М.І.., Миник М.А., Назаренко В.М.), в 11 класах на 2% ( Кононенко М.І. Левчук Т.І.., Миник М.А., Добаріна В.С.), в 7  класах на 4% ( Гуржи В.А., Шуть В.М., Левчук Т.І., Добаріна В.С.);   якість знань з математики у 6 кл. збільшилась у порівнянні з минулим  навчальним роком на 14% ( учитель Дудкіна Н.Г.); з алгебри та початків аналізу в 11 кл. -  на 6%, (учителі   Мотузенко Л.І., Логвиненко Л.К.), в 9 класі з історії на 22 % ( Іваннік М.І.),  в 11 класах на 21% ( Іваннік М.І., Кіринка Г.В.)

Аналіз результатів державної атестації ( див. таблиці )  свідчить про  достатньо якісні  знання випускників, кращі  показники навчальних досягнень з української мови, англійської мови, математики, географії, біології в 9А кл., української мови, географії, біології в 9Б класі, української мови, історії в 11А,11Б класах. Та аналіз вхідного та вихідного діагностування свідчить про зниження  навчальних досягнень в 5 класах з української мови на 15% ( Гуржі В.А., Миник М.А.),  з історії в 7 кл. на 10% ( Горулько О.І.).

Крім того з кожним роком  поширюється  явище втрати учнями інтересу та мотивації до навчання,  зацікавленості  у результатах, байдужість, небажання ходити до школи.

Сьогодні, як  свідчать матеріали  підсумкової серпневої колегії МОН України, наголошується, що якість  освіти стає національним пріоритетом. До того ж , як  знаємо, особливої актуальності  набуває  утвердження  особистісно -  орієнтованої   педагогічної с

                                                                                                                                             6.

системи, спрямованої на інтереси розвитку  особистості, самодостатньої, підготовленої до свідомої та ефективної діяльності, здатної жити і виживати.

Тому проблема підвищення  якості і результативності процесу навчання і виховання  учнів  повинна  бути  головною для кожного вчителя.

З цією метою  необхідно  відходити від традиційних  форм навчання, в основі яких -  елементи  насилля  над дітьми. Для  вчителя  має стати  прописною  істиною: щоб учень  прагнув учитися , вмів оволодівати знаннями, його необхідно  зацікавити. Втрата  частиною                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

учнів  мотивації до навчання, зацікавленості у результатах – камінь  спотикання  на шляху  до якісної  освіти.

            До речі нагадати прописні істини: людина долучається до  будь – якої  діяльності тоді, коли є  потреба  в цьому, тобто є мотив до дії. Вчитель має  пам’ятати, що в душі дитини борються  різні мотиви. Наприклад, старатися слухати  пояснення  вчителя і бажання тихенько обговорити з сусідом  учорашній  футбол, просто  помріяти. І  завдання  вчителя  не примушувати  дитину вчитися, а заохочувати. Досягти цього  можна  лише  вмілою організацією навчального процесу, як –то:  чітке  структурування  навчального матеріалу на уроці; логічне  та яскраве  пояснення, практична  діяльність  школярів;  розширення  навчального середовища за рахунок  природи і соціальної  інфраструктури;  чергування різних видів  діяльності тощо.  

                                                                                                                                                   

   2005 - 2006 навчальний  рік був другим роком  оновленої структури  та змісту початкової школи.

Враховуючи основну мету освіти, вчителі  початкових класів достатньо уваги приділяли формуванню  мовленнєвих , читацьких, обчислювальних умінь і навичок,  формуванню  бажання і уміння  вчитися, набуття дітьми особистого  досвіду спілкування  і співпраці.

Постійне відслідкування  сформованості навичок читання  учнями 1-4 класів свідчить про  більш ґрунтовне  оволодіння дітьми  умінням  читати: на 9%  збільшилась кількість 

учнів, які  перевищують  програмні  вимоги до читання  ( у порівнянні з 2004-2005 н. р.) Кращі  показники з техніки читання у 2А,2Б, 3А,  4А,4В  класах.

За результатами вхідного і вихідного  контролю з української мови і математики в 4-х класах слід  відзначити   підвищення якості навчальних досягнень на 1% з української мови і на 28% з математики.( вчителі Гаранжа Н.С., Прилуцька Н.А., Васильєва Г.Ф.)

 Про досить  ґрунтовну  підготовку  випускників початкової школи  свідчить порівняльний аналіз результатів навчальних досягнень учнів 5-х  класів ( 2005-2006 н..р.) ( кл. керівники Волдосевич І.О., Павлюк О.М., Миник М.А.) і 4-х класів ( 2004-2005 н. р.) ( вчителі Шесток Н.М., Прилуцька Н.А. Соломаха О.Г.) ( див. діаграму „Показники навчальних

 

                                                                                                                                                 7.

досягнень учнів 5-х класів у порівнянні з 4 класами”), з якої видно, що  є  незначна розбіжність  в досягненнях високого і достатнього рівнів  з української мови в 5-А кл. ( на 3% зниження)

 ( учителі Шесток Н.М., Гуржі В.А.), в 5В класі ( на 4% зниження) ( учители Соломаха О.Г., Миник М.А.) і повна відповідність  у навчальних досягненнях учнів 5Б класу у порівняння з 4Б кл.( учителі Прилуцька Н.А., Миник М.А.).

Цей факт свідчить про певні  результати у вирішенні проблем наступності  між ступенями школи:  протягом навчального року проводилось відслідкування навчальних досягнень учнів 5-х класів з усіх предметів, вивчався психологічний стан  п’ятикласників.  Аналогічні  моніторингові дослідження необхідно продовжувати і в  6-х і в наступних класах.

Водночас  в роботі  початківців відмічається цілий ряд недоліків: недоліки в веденні  зошитів учнівських щодо  формування навичок  каліграфії і грамотного письма, недоліки  у роботі  над розвитком  зв’язного  усного і писемного  мовлення , відсутність системи у формуванні основних груп ключових  компетентностей.

На кінець навчання у початковій школі  учень має  володіти  не лише  знаннями і уміннями з тих чи інших  предметів,  а комплексом умінь та навичок ( компетенцій), застосовувати їх у життєво необхідних  ситуаціях. Щоб за 4 роки підготувати такого учня, необхідно  працювати  творчо, наполегливо. Для вчителя повинен бути лише один пріоритет -дитина  а навчальний предмет – лише засіб, за  допомогою якого  реалізується мета освіти.

Відтак  важливими є не стільки знання предмета, скільки процес становлення людини, її  ціннісного осереддя, набуття досвіду взаємодії з природою, суспільством, рукотворним і духовним світом. Власне цінність утворюється не знаннями, а  взаєминами ( стосунками), що породжуються  ними.

Нове  філософське осмислення школи виокремлює проблему  вчителя, який  втратив  монополію на знання,  оскільки  батьки й засоби сучасної  комунікації  стали  носіями знань, і  покликання  вчителя змінилося: не тільки передавати знання, а й формування ціннісні відношення і  відповідні компетенції.

 

 

Як відомо, в  Концепції  загальної середньої освіти  закладено нові  підходи  до організації освіти в старшій школі. Навчально – виховний процес у ній  організується                                                                                                                                                                за профілями. Минулий навчальний рік  для нас був 3 роком   у організації  профільного навчання. На практиці ми  з вами переконалися , що це дало  можливість  створити більш  сприятливі умови для  здійснення  особистісного підходу  до учнів,  врахування їхніх інтересів і потреб, для  формування  орієнтації на  той чи інший вид майбутньої діяльності.

 

                                                                                                                                            8.

Звичайно , в  організації  профільного навчання є проблеми : недосконалість матеріально – технічної бази, дефіцит  науково – методичної літератури, неусвідомлення  учнями , батьками та й вчителями  необхідністі  переходу  з одного класного колективу до іншого. Але на користь профільного навчання,  по –перше, красномовно  свідчить  кінцевий результат, тобто  навчальні  досягнення наших випускників: у порівнянні з 10 класом, першим  роком  навчання  за профілями. З профільних предметів учні 11А, 11Б класів мають  досягнення переважно високого і  достатнього  рівнів. Значно підвищились  навчальні досягнення випускників 11Вкл.

 По – друге, аналіз   працевлаштування  випускників 11-х класів свідчить, що  76% учнів 11В класу  технологічного профілю вступили  в основному до технікумів і  професійно-технічних  училищ відповідного профілю, в тому числі 1 випускниця буде  оволодівати професією дизайнера одягу;  66%  випускників 11Б класу  природничого  профілю вступили до вузів і технікумів   відповідного напрямку. Та аналіз працевлаштування випускників 11А класу філологічного профілю свідчить про  наявність у нас у цій важливій  справі елементів  профанації, відсутність відпрацьованої шкільної  моделі профільного  навчання. 5 випускників із 26 ( 19%) обрали  вузи гуманітарного напрямку, в  тому числі лише 1 випускник вступив  до вузу на факультет  іноземних мов, проте більше 60% з них – це  майбутні економісти, менеджери, інженери.

 Про переваги профільного навчання  наголошувалось  на  підсумковій  колегії МОН України, яка  відбулася у серпні 2006 року.  Проте відсутність у школі  системи допрофільної  підготовки, яка б  передбачала  психолого – педагогічне  діагностування школярів, налагодження дієвої  діагностики рівня навчальних досягнень учнів  основної школи  з метою визначення  професійних інтересів і якостей школярів негативно впливає на організацію  профільного навчання.

Впровадження  профільного навчання у  старшій  школі  є одним  із шляхів поліпшення  якості  освіти,  виховання  особистості, здатної до самореалізації, професійного зростання  і мобільності в умовах  сучасного суспільства . Відповідно до Закону  України „Про  загальну  середню освіту” через чотири роки наша  старша  школа  має стати повністю  профільною. А тому  ми повинні  використати  всі  наявні ресурси для  відпрацювання моделей профільного навчання, створення  навчально – методичного забезпечення  та підготовки  педагогічних кадрів.

 

                                                                                                                                        

Шановні колеги, вважаю необхідним  звернути увагу на те, що дієвим важелем підвищення  ефективності системи освіти в країні, якості роботи школи, кожного вчителя є  зовнішнє незалежне оцінювання  результатів  діяльності усіх суб’єктів навчально – виховного

                                                                                                                                            9.

процесу, пілотний етап якого на виконання  Указу  Президента України з української мови, математики, історії було  впроваджено МОН України у минулому навчальному році. Результати його засвідчили, що випускники загальноосвітніх  навчальних закладів засвоїли навчальний матеріал в основному на  середньому та достатньому  рівнях рівнях. Взагалі  результати цікаві, з ними  ми обов’язково познайомимо колектив на одній із методичних нарад. Висновок головний зроблено і урядом, і МОН:  за цією системою оцінювання  майбутнє, вона  є більш прозорою і відкритою, ніж традиційна. Вона запобігає хабарництву, ставить всіх у рівні умови та дає шанс стати студентами дітям із  незаможних.

Перспектива незалежного зовнішнього оцінювання   стимулюватиме  учнів  краще вчитися, а не  сподіватися на  сторонню  допомогу; сильні  вчителі  тепер  можуть конкурувати  з  репетиторами. І що саме головне  для нас, педагогів :  незалежне оцінювання , яким  у 2007 році  заплановано охопити  більшість  випускників України, що вступають до вузів, дасть  можливість отримати об’єктивну оцінку якості роботи кожного педагогічного колективу, кожного вчителя. До цього ми  повинні  готуватися з вересня 2006 року. Це повинно стимулювати  поліпшення якості  навчально – виховного процесу в школі і кожного вчителя, зокрема.

 

          Вирішенню питання підвищення якості освіти  сприяє реалізація Державної програми інформатизації шкіл. За минулі 3 навчальні роки помітно  зміцніла  матеріальна  база щодо забезпечення школи  комп’ютерами. У 2004-2005 н.р. один комп’ютер припадав на 42 учні, у 2005-2006 н.р. – 1 комп’ютер на  ??? ( по Донецькій області: фактично  1 комп’ютер  припадає на 140 учнів), школа  підключена до мережі Internet, має відносно кращі умови для застосування комп’ютерної  техніки у навчально – виховному процесі.

          Так,  випускники нашої школи досить впевнено почувають  себе при користуванні навчальними комп’ютерами у вузах, де вони продовжують навчання, їх  приймають на підприємства, де вони працюють з комп’ютерами. При цьому не можна  не виражати стурбованість тим, що у школі  комп’ютери використовуються переважно на уроках  інформатики. Вони ще не стали доступними для  кожного вчителя засобом  навчання. Умови в нашій школі для цього є.

          Не пройшли  наші педагоги навчання за програмою „Intel – навчання для майбутнього”. Сьогодні , шановні  колеги, вже  недопустимо, щоб у  клас  приходив  учитель, який не володіє та не використовує  інформаційно -  комунікативні технології в навчанні.

 

          В рамках впровадження  в життя Конституції України, положень та вимог Закону України „Про мови” в школі  здійснюються заходи, спрямовані на розширення  функціювання                                                                                                                                                      

 

                                                                                                                                                   10.

державної мови, роз’яснення і пропаганду державної  політики у напрямку відродження і подальшого розвитку державної культури і української мови ( див. діаграму № )

           На виконання Державної програми розвитку української мови на 2004-2010 роки  у  2004-2005 н.р. школі надано статус україномовної, але  за бажанням батьків з першого класу учні  вивчають  і російську мову.

          Політика уряду, МОН України у  мовному питанні залишається  послідовною і незмінною: надзвичайно  важливим оволодіння державною мовою є, насамперед, для самої  дитини, адже для того, щоб здобути якісну вищу освіту, зробити кар’єру, молода людина, природно, має володіти досконало мовою держави, громадянином якої вона є. Це, перш за все, повинні  розуміти ми, вчителі. Звідси , завдання  кожного педагога: сприяти  зміцненню статусу української мови як державної через вихованців, їхніх батьків і прагнути до  особистого вдосконалення  навичок  володіння  українською мовою.

 

          Серйозне  занепокоєння  міністерства і суспільства викликає стан здоров’я дітей, зумовлений  несприятливим  навколишнім середовищем, погіршенням  санітарно – гігієнічних умов навчання та якості  медичного обслуговування, поширенням шкідливих звичок  серед учнівської молоді. За даними Міністерства охорони здоров’я, серед  дитячого населення в останнє десятиріччя істотно ( в 1.5 – 3 рази) зросла  частота  хронічних  захворювань, які  призводять до  інвалідності. Це  хвороби нервової,  ендокринної, серцево – судинної, шлунково – кишкової, кістково –м’язової систем.

          Серед наших учнів 1-7 класів, за даними медичного огляду 2006 року із 324 учнів   всього хворих 271, тобто 84%. Кількість  хронічно хворих дітей  протягом  останніх трьох років  залишається   стабільною, або  ж  збільшується  ( захворювання  шлунково –кишкового тракту серед учнів  9-11 класів,  зорова патологія, серцево – судинні захворювання серед учнів 1-7 класів, захворювання  органів дихання та інші. ( Пропонуємо розглянути  діаграми № ).

          Найбільше руйнівний  вплив на стан здоров’я молоді  має поширення шкідливих звичок. Сьогодні в країні спостерігається  тенденція до  збільшення проявів  негативної  поведінки серед  дітей і молоді, вживання  нікотину, алкоголю, наркотиків, випадків ранніх сексуальних зв’язків, ранньої  вагітності дівчат – підлітків. Усе це  різко погіршує стан фізичного і психічного здоров’я підлітків. У  дітей і молоді  розвиваються  агресивність, невдоволеність, занижена  самооцінка, що нерідко спричиняє конфлікти з однолітками, вчителями, батьками.

Виправити ситуацію можна комплексом заходів.

          По – перше, це  створення в школі сприятливого середовища для збереження  та зміцнення здоров’я учнів, істотною складовою якого є організація змістовного дозвілля.                                                                                                                                                         

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                            11.

Наслідком неорганізованого відпочинку у нас є те, що значна кількість учнів  школи проводять свій вільний час у ігрових комп’ютерних закладах, у яких безконтрольно  продають і використовують ігри сумнівної якості та змісту, зі сценами насильства і жорстокості, що  шкодить здоровому духовному розвитку дітей,  або ж   у центрі селища  у  нічний  час.

          По –друге, потужною  силою формування свідомого ставлення  до свого здоров’я є зміст  освіти, навчальний процес. Навчаючись, молода людина має набути  навички здорового способу життя  та забезпечити його високу якість.

          Першорядне завдання школи  полягає  у профілактичній діяльності, організації навчально – виховної роботи  із  запобігання  наркоманії, куріння, в пропаганді здорового способу життя серед учнів.  Одним з ефективних засобів  поліпшення здоров” я  дітей є робота                                                                                                                                                        

з батьками . Адже вони найбільше зацікавлені бачити своїх дітей  здоровими,  і завдання школи  - зробити  батьків  партнерами у цій справі.

          У поточному навчальному році на вимогу  Міністерства освіти    необхідно розглянути питання  викладання  курсу „Основи здоров’я у 5-6 класах; зосередити  увагу  педагогічного колективу на виконанні  шкільної програми „Твоє життя – твій вибір”, домогтися виконання вимог до викладання  предмету фізичної культури як головного чинника збереження і зміцнення  здоров’я дітей;  забезпечити 100% охоплення школярів гарячим харчуванням.    

          Ми впевнені, що наш педагогічний колектив серйозно вболіває  за здоров’я своїх учнів і зробить все для того, щоб школа  стала психічно  комфортною  для учнів; в навчально – виховному процесі повинен бути  реалізований принцип гуманізації; треба  ставити  перед учнями реальні вимоги,  змінити  систему  вимог на систему умов  і стимулів. Необхідно максимально  зменшити фізичне  перевантаження школярів навчальними заняттями, не допускати порушення  норм  щодо  характеру і об’єму домашніх завдань.

 

          Шкільна бібліотека – це складова навчально-виховного процесу,  один з  важливих інформаційних ресурсів.

          Фонд шкільної бібліотеки складає 24375 екземплярів примірників. Стабільний фонд підручників в школі складає 17009 екземплярів. Щорічно в школі  виписується  23-25 найменувань періодичних видань на суму 1500-1700 гривень ( в  поточному  році  на 1637 гривень), в тому числі предметні журнали „Диво слово”, „Інформатика”, „Англійська мова та  література”, „Початкова школа”. Кількість екземплярів  довідкової літератури складає 873 примірники,  близько 50% якої  застаріла, особливо, енциклопедії  та довідкова література з  історії. В останні  роки школа  почала  отримувати  довідкову та методичну  літературу. Так, в  2003-2005 роках ми отримали 56 довідників та словників в тому числі:

-     Великий тлумачний словник;

 

                                                                                                                                               12.

-     Довідник з історії України;

-     Орфографічний  словник української мови в 2-х томах;                                                                                                                                                 

-     Тематичний словник школяра;

-     Юридична  енциклопедія в 5-ти томах та інші.

За три  останні роки  за рахунок спонсорських коштів було придбано довідкової  літератури на суму 650 гривень. Треба зауважити, що заявки школи  на підручники, які  подаються  вчасно і в повному обсязі,  виконуються далеко не повністю, а іноді  ми отримуємо літературу, що не відповідає  вимогам програм.

Для того, щоб бібліотека відповідала статусу інформаційно – освітнього  і культурного центру школи, сьогодні недостатньо мати  професіонала бібліотекаря. Необхідно оснастити бібліотеку  сучасною технікою, комп’ютерами, створити в бібліотеці  умови для самостійної роботи  школяра.

 

                                                                                                                                                   

Працюючи  над реалізацією концепції виховної роботи школи , педагогічний колектив організовував і проводив з учнівським  колективом  роботу, яка  включає в себе  національну  самосвідомість ,  розвинену духовність,  моральну, художньо – естетичну, екологічну, правову, трудову і фізичну культуру, розвиток індивідуальних  здібностей і таланту.

Ці напрями виховання тісно взаємопов’язані між собою і утворюють цілісну систему, яка забезпечує виховання всебічно розвиненої особистості – вільної, гуманної, духовно і творчо зрілої, фізично досконалої, громадянсько відповідальної і мужньої, ініціативної й активної, здатної до вирішення складних проблем, готової до самооцінки і самовиховання.

В минулому навчальному році процес виховання здійснювався за  допомогою різноманітних форм роботи та заходів, об’єднаних в  тематичні місячники.

На достатньому рівні в школі  організована робота  військово – патріотичного  напрямку, яка ведеться  як в дитячо – юнацькому об’єднанні „Козацька родина” ( кер. Івахненко О.М.), так і в  школі взагалі. Серед заходів  цього напрямку слід  відзначити : тиждень „Жива пам”ять”,  постійно діюча операція „Ветеран живе  поруч”, конкурсн1 програми „Нумо, хлопці”, „Кращий козак школи( відповідальний Івахненко О.М. ) участь в районних  заходах присвячених річниці  Великої  перемоги. Ні один учасник бойових  дій не  залишився без уваги і допомоги наших учнів. Ця робота  активно  проводилась в 10В кл. ( кл.кер.Фенчук Т.Г.), 10А кл. (  кл кер. Боровенська Г.В.),  5-Б кл. ( кл. кер. Павлюк О.М.), 11В кл. ( кл. кер. Логвиненко Л.К.).

Саме через  ці заходи педколектив виховує патріота своєї школи , свого краю і своєї землі.

13

Одним  з неодмінних і важливих складників культури особистості є її мовна культура, яка  якнайліпше засвідчує рівень освіченості, моральності та  інтелекту людини.

Питанням утвердження української мови як державної треба  приділяти більше уваги й у виховній роботі школи,  проводити активну роботу серед школярів,  ознайомлювати їх із найважливішими сторінками історії мови, її творцями й дослідниками, її  глибинами – з усім тим, що не  представлено в шкільному курсі.

Педагогічний колектив працює над цими питаннями, але ще не на високому рівні. Слід відмітити заходи, які були  проведені до для рідної мови. Це – тиждень рідної мови,  за планом  якого учні взяли участь в конкурсі на кращого читця українського вірша „Мова рідна,  слово рідне…”, святі „Мово  моя  барвінкова, диво калинове”, конкурсі літературних газет, провели  літературний Рейн-ринг ( відп.: Гуржи В.А., Назаренко В.М., Левчук Т.І., Миник М.А.). Всі заходи проведені на рідній мові.

  Ідеями поєднання національного і  загальнолюдського були  насичені  виховні заходи

 „ Юна україночка”, „Кращий козак школи”, „ Посвята в козачата” та інші.

Але не весь потенціал використаний в цьому  напрямку роботи. Не дала результатів участь учнів школі в  Всеукраїнському конкурсі творчості школярів ( номінації: „Твір”, „Реферат”).

 

 

Мета напрямку  „Формування  здорового способу життя” – забезпечення  повноцінного  розвитку дітей, охорони  та зміцнення  їх здоров’я, формування  фізичних здібностей  особистості. Педагогічним колективом в 2005-2006 н.р.  систематично  з учнями проводились бесіди про  значення  фізкультури й спорту для  фізичного здоров’я людини ; про роль  здорового способу життя . В школі  організована  баскетбольна  секція ( кер. Мурза А.І.) . Шкільна команда  бере  активну участь  і найчастіше  стає  переможцем  у змаганнях з різних видів спорту районного та обласного рівнів.

Команда  козацького  підрозділу „Козацька родина” ( кер. Івахненко О.М. )  посіла ІІ місце в  обласній воєнно  - спортивній грі „Майбутній воїн” ( м.Ясиновата)                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Вчителями фізкультури Мурзою А.І., Швець Т.Д., Дєжиною Т.Т.  щорічно  проводиться День здоров’я.

Учні 11-х класів залучалися для  участи в тренінгах за програмою „Рівний  - рівному”, яка  вже  протягом  трьох років  впроваджується  на базі школи.

Сьогодні в галузі освіти проводиться  постійна  робота з модернізації системи фізичного виховання в загальноосвітніх навчальних закладах. Для  цього підготовлено низку нормативних документів, розроблено положення та умови проведення  фізкультурно – оздоровчого патріотичного комплексу школярів України „Козацький гарт”. Цей  документ

                                                                                                                                             14.

розроблено для  активізації позаурочної та позашкільної  роботи з фізичного виховання, відповідно до їх функцій у  системі  загальної середньої  освіти. Активну участь  розпочали в фізкультурно – оздоровчому комплексі вчителі фізкультури Мурза А.І. та Швець Т.Д. Була проведена  роз”яснювальна  та підготовча робота з учнями, класними керівниками та класоводами, батьками.

 „Козацький гарт” повинен стати дієвим важелем у формуванні  здорового способу життя, підвищенні соціальної активності і зміцненні здоров”я, вихованні учнівської молоді та традиціях українського народу.

Відповідальний крок, зроблений педколективом в напрямку превентивного виховання – це розробка шкільної програми „Твоє життя – твій вибір”, метою якої є формування у учнів здорового  способу життя. Результатом виконання програми є той факт, що в минулому навчальному році зняті з обліку кримінальної міліції 5 учнів школи, поведінка та дії яких  змінились в  кращу сторону.

Таким  чином, за  підсумками 2005-2006 н.р.  тільки  шкільна „група ризику”  нараховує 8 чоловік, схильних до правопорушень.

Але це не є підставою для   заспокоєнням. Ми самостійно розробили  програму, поставили перед собою мету,  яку повинні  досягти. В новому  навчальному році  в кожному класному  колективі, дитячому об”єднанні, колективах шкільних  гуртків та секцій треба  спланувати  комплекс заходів, спрямованих на  попередження  злочинів і злочинності,  вдосконалення  способу життя учнів  без порушень норм  моралі;  створення умов, що  сприяють   збереженню здоров”я та життя  дітей.

 

 

Соціальне здоров”я дітей та молоді здебільшого залежить від того, як вони проводять  вільний час. Тому особливої  уваги заслуговує проблема  відвідування  дітьми секцій, клубів, гуртків. Для  нашої школи це проблема, бо  на базі школи  працювали в 2005-2006 році тільки 5 гуртків ( ізостудія, вокальний, стрілків, секція баскетбольна, комп”ютерний). Гуртки в позашкільних  закладах відвідують  20% учнів від загальної кількості учнів школи, що  повинно  викликати хвилювання  педагогів. Постає питання  організації гурткової роботи в школі з метою створення умов для наповнення внутрішнього світу  підлітка  ціннісним  змістом.

 

Ефективною умовою  перебудови  виховної роботи в  школі є  вироблення  оптимальної,  працюючої моделі  учнівського  самоврядування, яке  завдяки охопленню всіх  сторін життя дитини,  неформальному й  нерегламентованому   характерові, відповідності інтересам  і запитам  школярів комплексно впливає  на розвиток особистості.

                                                                                                                                                    15.

 З метою стимулювання систематичної,  ритмічної самостійної роботи учнів,  підвищення  рівня  їхніх знань та практичної діяльності, вперше в школі було  проведено  шкільний огляд – конкурс „Учень року”,  в якому  прийняли  участь  47 учнів з 2-11 класів. Найбільш активними були учні з 4-В кл.( кл. Васильєва Г.Ф.), 5-В кл. ( Миник М.А.), 9Б кл. ( Черненко Т.П.), 10-А

( кл. кер. Боровенська Г.В.) Переможцями конкурсу стали: Альошина Ганна ( кл. кер. Васильєва Г.Ф.), Єрохіна Юлія ( кл. кер. Гуржи В.А.),Ісагулов М. ( кл.  керівник Кононенко М.І.) Зовсім не приймали участь в конкурсі учні з 7-Б кл. ( кл. кер. Миргородська Л.М.),8-А кл. ( кл. кер. Волкова А.Д.), 8-Б кл.( кл. кер. Шаульський І.Г.),9А кл.  ( кл. кер. Іванні М.І., 11-Б кл. ( кл.кер. Шцевь Я.С., 7-В кл. ( Горобець Г.І.). Це свідчить про  недостатню  роз”яснювальну  роботу, а можливо й байдужість кл. керівників. Конкурс „Учень року”  триватиме і в 2006-2007 році, як  однап  з форм  роботи щодо  активізації діяльності учнів , їх ініціативи, творчості, відповідальності, а також з метою покращення роботи органів учнівського  самоврядування.

            Самоврядування учнів  у школі має низький рівень. Початок навчального року є стартом  роботи органів  самоврядування в класах і школі, але протягом  всього року систематична робота цих органів  відсутня. Це  ще один  аспект виховної роботи,  на який треба  звернути  особливу увагу як педагогу – організатору, так і кл. керівникам.

            Успішність  учнівського самоврядування  визначатиметься насамперед тим, що  його учасник  ітиме в доросле життя впевнено,  самостійно, з  позитивною буттєвою настановою, здатним  допомагати іншим, брати на себе відповідальність  і сміливість вирішувати, всебічно  розвиватися і  самовдосконалюватися  протягом усього життя,  сягати дедалі вищих ступенів розвитку й самостійності.

  Самообслуговування учнів  - один з найважливіших  напрямків роботи вчителя , класного керівника. Слід  відзначити, що в нашій школі  воно знаходиться  ще на  недостатньому  рівні,   обмежується лише суботниками та неякісним  прибиранням  в класних  кімнатах.

Чергування  учнів по школі теж потребує перебудови. Виховній частині школи  треба  переглянути всі сторони його  організації і організувати так, щоб  кожен учень  ставився до цієї справи  свідомо, відповідально, з великим  бажанням.

Звертаю увагу класоводів, кл. керівників, заступника директора з виховної роботи, педагога – організатора на те, що  головною метою сучасного виховного процесу є виховання  громадянина України, патріота  своєї країни, готового самовіддано  розбудовувати  її як суверенну, незалежну, демократичну  державу.

В нашій же школі ще  на  недостатньому  рівні ведеться  робота  громадського виховання. В новому  навчальному  році ця робота повинна  стати провідною  робота по громадянському  вихованню учнів.

                                                                                                                                    16.

Педколектив має гарні результати своїх  методичних наробок  в художньо-естетичному вихованні  учнів,  якому приділяє  належне місце.

            Робота екологічного напрямку, яка покликана  забезпечити молоде покоління  науковими знаннями про взаємозв’язок природи  і суспільства значно знизилась  в порівнянні з 2004-2005  н.р. Класним керівникам,  відповідальний у школі за туристсько – краєзнавчу роботу  Волковій А.Д.,  вчителям географії, біології, історії, ДПЮ в новому навчальному році треба звернути увагу на виховання почуття відповідальності учнів  за  навколишнє середовище, розвивати їх творчу активність  щодо  охорони та перетворення  оточуваючого середовища, виховувати любо до рідної природи.

            Важливими учасниками виховного процесу є батьківська громадськість.

            Домінуючим лідером серед  перевірених часом форм роботи були  і є  батьківські збори та  діяльність батьківського  комітету.

            Співпраця батьківської  громадськості та  педагогічного колективу  вказують на зростання ролі  батьківського комітету в житті школи. Створення партнерських відносин між  учасниками навчально – виховного процесу на  основі  довіри і  взаємодопомоги. Батьківською радою школи  ведеться  робота по благоустройству приміщення школи, надання  допомоги в організації ремонту школи, проведенні загальношкільних масових заходів. Активізувалась робота батьківських комітетів класних  колективів. Продуктивніше в цьому напрямку працюють   партнери  „класний керівник – батьківський комітет” в 5-А, 5-Б, 5-В кл.

( кл.  кер. Миргородська О.М.), 9-Б кл. ( Черненко Т.П.), 10-А кл. ( БоровенськаГ.В.), 2-Б кл.

 ( кл. Вітченко Н.Г.). Але питання  відвідування батьками батьківських зборів залишає бажати кращого над чим  класному керівнику необхідно працювати, щоб разом з батьками знайти найефективніші шляхи розв”язання різних проблем та питань.

            Щоб по - справжньому  зрозуміти виховання не як  випадковий набір „ педагогічних дій”, а як систему, слід  частіше  зупинятися на  теоретичній суті цього поняття. Саме  це та інші  питання розглядаються на засіданнях методоб”єднання класних керівників та класоводів, роботу якого в минулому навчальному році можна  назвати  задовільною. Спланована по  початку навчального року робота виконана на 100%. Відмовившись від традиційних засідань, в роботі  методоб”єднання  впроваджуються  інноваційні форми, методи, засоби  і технології, надається допомога  класним керівникам  у модернізації змісту виховання та виховного процесу в класі. На жаль  в роботі  методоб”єднання  відсутній  такий аспект, як узагальнення й упровадження передового педагогічного досвіду  роботи  кл.керівників.

 Важливим напрямком  роботи класних керівників залишається  формування класного колективу, створення  атмосфери творчого пошуку, що сприятиме  виявленню, розвитку, повному розкриттю нахилів, талантів і здібностей кожної дитини.

 

                                                                                                                             17.

Особистісно  зорієнтоване виховання,  ідеї гуманізації і демократизації шкільного  життя -  це  стрижневі проблеми перебудови сучасної школи. Розбудовуючи  виховну систему класу, класним керівникам  слід звернути увагу на досягнення психолого – педагогічної науки, на те, що  систему виховної роботи треба  базувати на кращому  вітчизняному та  зарубіжному досвіді.

 

 

Шановні колеги! Останні  державні  і освітянські документи:  указ президента України 2005 року „Про невідкладні  заходи щодо  функціонування та розвитку освіти в Україні”,  матеріали серпневої 2006 року підсумкової колегії МОН щодо стану  і ролі  освіти  в інноваційному  поступі суспільства, проект  Програми  розвитку  освіти в Україні на 2006-2010 роки- спрямовані  на вдосконалення  національної системи освіти, на  забезпечення доступу до якісної  усіх громадян, реалізацію принципів безперевної освіти, інтеграцію української освіти в Європейський і світовий простір.

  Виходячи з цих  документів, майбутнє сучасного суспільства, його стабільність значною мірою спирається на освіту, а  значить  не в останню чергу залежить від учителя. Така відповідальна і висока місія наша, колеги.

Учитель сьогодні  - не тільки ключова постать у сучасних освітніх процесах, а й  духовний  наставник  у суспільстві.

Держава ставить  перед школою , вчителем важливі  завдання, головня з  них:

-формування у школярів прагнення до навчання упродовж всього життя; готовність своєю  навчальною,  а потім і  фаховою  працею  досягти власного соціального успіху і зробити внесок у  громадську, державну справу;

-всебічнийц розвиток  особистості школяра як  рівновеликої цінності;

-розвиток  комунікативних здібностей, життєво необхідних  компетентностей;

-формування критичності і  культури мислення;

- розвиток  інформаційних і соціальних навичок;

- підготовка школяра до фахової праці,  вибору професії на основі  його  природних  здібностей і суспільних потреб.

Виходячи з  аналізу роботи школи  за минулий рік та сучасних вимог, головними  завданнями школи на 2006-2007 н.р. визначено слідуючи:

-         підвищення  якості  і результативності навчально – виховного  процесу на  основі вдосконалення  моніторингових  досліджень, запровадження  інноваційних , інформаційно – комп’ютерних технологій;

-         всебічний розвиток особистості школяра, його природних  здібностей і талантів, рис, необхідних для  успішної  самореалізації після  завершення  навчання в школі;

-                                                                                                                                                  18.

-         формування  комунікативних, інформаційних та  інших життєво  необхідних компетентностей;

-         вдосконалення  організації профільного навчання,  відпрацювання  шкільної моделі профільного навчання на основі забезпечення психологічного супроводу процесу, до профільної підготовки, вибору  учнями профілів  навчання;

-         вдосконалення організації учнівського  самоврядування;

-         збереження  і зміцнення фізичного, морального та психічного здоров’я школярів;

-         підвищення  ефективності  самоосвітньої  діяльності  учасників навчально – виховного процесу;

-         зміцнення матеріально – технічної  та науково – методичної  бази школи.

>>> Матеріали до педради>>>


 Зміст

 Наверх

Hosted by uCoz



Hosted by uCoz

Рейтинг@Mail.ru